SAHABAT BAIK.

Friday, December 17, 2010

bila diri sedih..

 jangan hairan..biasanya bila anda membuka blog ni akan ada lagu tpi kali ini..anda harus mendengar lagu dari video ini..selepas itu barulah anda baca entri di bawah..dengar dan hayati betul2...jgn baca selagi tak tgk dan hayati video ini..
video

salam..ketika aku melayan satu lagu di youtube tiba2 hatiku berdetik sayu untuk mengerakkan jari jemari melakar satu lagi nukilan untuk perkongsian semua..ya..mungkin ini sesuatu yg aku lahirkan dari perasaanku..sesuatu yg aku tidak mampu luahkan secara berdepan dengan kalian semua tetapi melalui blog yg tidak seberapa ini aku lebarkan setiap kisah hatiku untuk ditatap umum..bukan utk menunjukkan kelemahan diri tetapi sekadar utk perkongsian dan semoga ia dapat memberi semangat atau iktibar kepada anda...ya..iktibar ..kerana diawal blog ini kuhasilkan aku ada menulis tentang "KENAPA SUDIMAN MEMBUAT BLOG"..aku selalu mengharapkan apa yang aku catatkan disini walaupun hanya berbekalkan sebuah leptop usang dan pemikiran yang melayang dengan bunyi2an syahdu dari corong leptop ini dapat memberi biarpun bukan ramai ..biarpun cuma seorang cukup utk aku membantu kalian...cuba anda semua pandang sekeliling dan anda pasti akan belajar sesuatu.

guys..cuba tanya diri sendiri dalam hati..disebalik senyuman yang di tebarkan adakah anda betul2 gembira?adakah setiap perwatakan yang anda tunjukkan kepada dunia adalah diri anda sendiri?adakah kebahagiaan yg anda harapkan telah anda perolehi?jika anda bercinta..adakah cinta itu benar2 mampu memberikan ukiran dibibir anda tanda kebahagiaan??adakah anda dapat semua itu..

ATAUPUN


TIDAK...aku tidak dapat apa yg aku mahu..aku tidak tunjukkan diri sebenarku dengan sapa2..aku tidak segembira sebagaimana anda semua melihat diriku sekarang...aku menanggung beban yang terlalu berat..aku tidak dapat kasih sayang dari orang yang aku sayang..aku manusia yg selalu merasa sunyi..aku manusia yg merasakan bahawa di dunia ni hanya ada aku saja..YA ALLAH..tlg aku..aku sangat memerlukan teman...adakah ini rintihan di dalam diri anda??...kalau tidak..sila keluar dari membaca blog ini kerana anda telah mendapat kebahagiaan sebenar..tpi jika YA..teruskan
 kawan2 semua..lumrah..apa yg anda lalui sekarang pernahkah anda terfikir bahawa orang lain jg melaluinya..kadang2 kita berborak sesama kawan dan bila diceritakan bebanan perasaan yg membelenggu mesti akan ada mulut melontarkan "kisah kita sama"..emm..itulah dunia..apa yg kita lalui akan orang lain lalui juga cuma masing2 tidak sedar semua itu...kita pernah menangis kerana dikhianati...diitipu..kematian orang tersayang..melalui kehidupan yang susah sehingga menitiskan air mata..adakah semua itu menyebabkan anda jatuh..jatuh tersungkur dan tidak bangun2..jatuh tergolek sehingga sukar untuk ditarik semula??..kalau iya..berhenti..berhenti dari membunuh diri anda sendiri..aku mahukan anda bangkit..bangkit dari kejatuhan itu dan buatlah sesuatu yang dapat merubah semuanya..jika anda pernah lakukan kesalahan sehingga orang lain membuang anda..angkat kaki anda untuk bangun dan berjalan seterusnya berlari untuk anda buktikan bahawa anda sudah berubah..mmg akan mengambil masa tapi percayalah ALLAH itu ada dan DIA tidak akan pernah tidur untuk membantu hamba2Nya..bangun kawan2..bina matlamat baru dan hiasi dunia anda selepas ini dengan gelak tawa..dengan senyuman bersama orang2 yang anda sayang...

sebelum mengundur diri..bayangkan rupa ibu dan ayah anda..imbas semula semua penderitaan mereka dan kembalikan semula memori anda bersamanya..ketika dia masih ada sayangilah mereka..cium dan peluklah mereka kerana merekalah anda ada di dunia ini...masa aku cuti2 ni aku lalu dimasjid Jamek dan ini dua gambar yg menyebabkan aku rsa nak menangis..kdg2 terfkir kalau inilah mak dan bapaku..ahhhhh..apa yg aku rasa..sama2 lah kta fikir...jgn kata memberi sedekah itu salah..ia bergantung dengan niat kta sebenarnya...pls..jgn biarkan mak bapa kita jadi begini yer..


ikhlas dari hatiku yang cuba mengerakkan jari jemari membantu dan terus membantu dunia..

it' me

SUDIRMAN
"aku menulis bukan kerna nama"

7 comments:

umi said...

ikut juak aku sedih nie sudir....aku selalu mengalami apa yg ko alami lagi2 aku nie yg sikit kawan...(aku sgt memerlukan teman yg menangis bersama aku ketika itu..tp?????)....ermmm...tp alhamdulillah aku tepis semua dugaan dengan mengingati bahawa ALLAH sentiasa ada disisi ku....chaiyooook sudir

sudirman said...

amin..ada jg yg dapat faedah dari nukilan ni..tulah maksudku membuat blog..sama2 kta usaha

Sachi Asukai said...

waahh..dah lama tak dengar nama sudirman..unik2:) 1st visit to this blog!hye!:)

adan said...

sungguh terasa entri mu..
rindu ngan mamakku...
teruskan menulis bro...

sudirman said...

tq semua atas sokongannya...terus menulis..insya ALLAH

alynn hashim said...

uuurrrmmm.... menitis air mata baca entri ni.... apa yg awk tulis sma dgn apa yg sy alami..... slama ni sy ksorgn... ada kwn tp mse sng je... bla sy dlm ksshn, sorg pn xnk bntu sy.... tulis lg sbanyak yg blh...

ajiep aries said...

erm.........bnr2 tersentuh hati sungguh nukilan hasil sahabatku ini......wahai shbtku sesungguhnye ini satu anugerah yg d'berikan kpase kamu....ya ALLAH berkatila n lindungilaa hambamu ini...amin....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...