SAHABAT BAIK.

Monday, October 24, 2011

ANDA TU BINATANG OR TAK LAYAK DI SAMAKAN DENGAN BINATANG??

hy..tiba2 pagi ni mood marah aku memuncak bila menyaksikan satu gambar dan ia tambah lagi kemuncak klimaks ku bila melihat video klip seekor anjing mengeret kawannya yang telah dilanggar lari ke tepi jalan..begitu juga dengan video klip tentang seekor kucing yang membantu rakannya yang telah dilanggar lari...aduhhh..mulia sungguh binatang tu terhadap rakan2nya walaupun pada hakikatnya mereka tetap binatang..

seringkali aku dengar sebagai guru ungkapan begini dilontarkan kepada murid or di luar sana sesama rakan2 or ibu bapa kepada anak2 mereka...heyyy..ko tu binatang...hey..ko tu sama taraf dengan binatang....kalau aku jmpa org cakap mcm ni dengan aku..siaplah..aku gigit kaki dia sampai putus pastu aku jawablah aku kan binatang..padan muka ko...rasa kan..kakakakkakakakak....ala..biasalah binatangkan tiada fikiran so mereka bertindak mengikut emosi mereka (betul ke ni)..kalau mereka rasa terancam maka jadi jahatlah mereka...kalau rasa tenang maka jadi manja lah mereka...yeyeyyeye..betul lah tu kan..kasi iya je..

korang ada dengar or tengok tak video di Youtube yang hangat sekarang ni pasal seorang girl umur 2 tahun di langgar lari  di Beijing china tu...mula2 tgk tu aku ingatkan kena edit je video tu sebab aku mcm tak percayalah situasi mcm tu wujud..tapi makin lama aku tgk video tu betul lah...nah..apa lagi aku jdi geram dan rasa nak masuk je dalam video tu mcm cerita doraemon n betulkan apa yang tak betul....

mcm2 alasan yang aku dengar mengenai video tu..ada cakap kat china mmg macam tu..bila ada apa2 eksiden tiada sapa nak tlg sebab kalau tolong walaupun hanya sentuh sikit pastu ada orang lain tgk maka yang berniat nak tolong tu yang akan tanggung semuanya termasuk kos perubatannya seumur hidup...betul ke tidak....takkan aku nak tanya binatang pula kan..kena tanya fakta tu lah betul ke tidak..tapi..sama ada betul or tidak ada aku kesah....??aku tak kisahlah yang aku kesah adalah apa perasaan insan2 yang lalu lalang kat situ menyaksikan budak kecik macam tu yang berlumuran darah???/aduiii..tiada perasaan ke abg oiiii...

aku selalu bercerita pasal hati dan perasaan dalam blog ni...aku selalu mengungkit tentang parasaan dalaman terutamanya yang melibatkan orang lain..tapi..bila anda lihat balik video tu..anda rasa mcm mana??ada rasa mahu menangis ataupun tiada apa2 perasaan???or dalam lubuk hati korang mengatakan "ada aku kesah..padan muka org cina sapa suruh mengamalkan budaya mcm tu..nak tlg skit kena tanggung semuanya?""itukah yang ada dalam fikiran korang..kalau ada..itu membawa maksud anda juga telah mula mendidik hati korang untuk menjadi sebahagian daripada mereka...percaya atau tidak..kalau itu yang ada dalam hati anda...dalam bberapa tahun lagi perkara seperti ini akan berlaku di Malaysia tapi tahukah korang sedar atau tidak..mmg perkara ini telah berlaku pun...tidak percaya cuba anda tanya diri sendiri..

-anda memandu..tiba2 melihat eksiden di tepi jalan...anda nampak kerera terbalik n ramai orang sedang membantu di situ..dalam diam anda berkata.."ahh..tak perlu turunlah sebab ramai juga orang kat situ sedang menolong"..

- anda sedang melihat video sedih di TV dan meminta sumbangan anda..anda pun berkata "biarlah orang2 kaya saja menderma...lagipun mesti ramai yang bagi derma ni???

- anda sedang melihat peminta sedekah tepi jalan yang sangat tua..anda pun bercakap "ehh...nampak sempurna tapi mau juga minta sedekah..kerja lah wei..

hah..kalau ungkapan ini ada dalam hati korang itu maknanya anda juga sedang mendidik diri dan perasaan korang untuk menjadi seperti apa yang anda lihat di video tu..jgn sesekali wahai kawan2 membiarkan perasaan seperti itu wujud walau sedikit dalam diri anda...teruskan turun dan membantu tidak kira lah disitu tu ramai orang atau tidak...mendermalah tanpa memikirkan ada orang lain yang akan menderma...bagi saja lah derma anda walaupun orang tu nampak sempurna kalau anda betul2 ikhlas dalam hati berniat unutk menderma..tidak salah kan...

so..kalau anda menunding jari menyalahkan orang yang melanggar budak tu dan orang yg lalu lalang tanpa bantu budak tu..bagus renungkan pasal diri sendiri..mereka memang bersalah dan saya juga sangat sedih melihat video itu tapi yang pasti saya yakin mereka ada alasan yang tersendiri....

mari bandingkan diri kita dengan berfikir dan merenung gambar2 ini....semoga ia dapat memberikan kita walau sedikit kesedaran...amin..

SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

7 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

mendalam sungguh penulisan ko ni man.akceli bile aku seday & tertekan dek msalah

*aku slalu intai blog ko ni sbgai penguat aku weehhh..

Terima kasih atas ayat2 semnagat ko wehhh~~

Ryo Azhar said...

erm

sudirman said...

mendalam but kena dihayati..hehehhehehe

Zamri A. said...

Mmg btol. Budaya skng ni try to mould people becoming too ignorance. Less sense of caring whatsoever. Tp kalau someone really understand the concept of solidarity, hopefully they know how important to care other people regardless races.

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...