SAHABAT BAIK.

Monday, October 17, 2011

ADAKAH DIAM ITU PERLU ATAU AKAN MEMBUNUH DIRI???

emmm...hari ni seawal pagi aku gerak ke sekolah namun pelbagai persoalan bermain di fikiran...persoalan yang kadang2 menjadikan diri ini tekanan, kecewa dan sebagainya..namun...bak kata drama "bawaku ke syurga" hari tu..anggap semua masalah yang datang itu sebagai ujian sebab kalau kita anggap ia sebagai ujian kita akan sentiasa redha dan sentiasa berusaha untuk membaiki diri"..tapi adakah kita semua bisa merungkai setiap apa yang berlaku itu dan menggapnya sebagai ujian???emmm....TEPUK DADA DAN TANYA IMAN...

sebagai manusia kita sememangnya tidak boleh lari daripada berdepan dengan karenah manusia..sama ada manusia itu kawan2..adik beradik, ibu bapa ataupun masyarakat sekeliling..dan..kadang2 masalah yang berpunca daripada orang lain itu terutamanya masalah yang datang daripada keluarga or darah daging sendiri kita sentiasa memilih untuk diam daripada meluahkan apa yg kita rasa kepada mereka..kita memilih untuk diam..diam..diam..diam..dan akhirnya kita sendiri yang menangis ...berdiam itu bukan bermakna kita kalah..bukan juga bermakna kita takut tapi apa yang terbit dari hati mengatakan kita memilih diam kerana kita berkorban untuk insan2 yang kita sayang itu..kita memilih berdiam dan menjaga hati sendiri tanpa sapa2 tahu..kita memilih diam sambil hati merintih untuk mencari seseorang yang mampu mendengar semua keluhan itu tapi kita gagal..bukan kerana kita tiada kawan atau tiada insan yang kita ble percaya di dunia ini tapi kerana itulah kita...itulah diri kita yang memilih untuk diam demi kebaikan semua orang...emmm...iya demi kebaikan semua orang tapi untuk kebaikan kita siapa yang ingin berikan....iya juga demi untuk kesenangan dan kegembiraan orang lain tapi kesenangan dan kegembiraan kita siapa yang ingin berikan???...

kita hanya manusia..kita juga ada perasaan yang ingin rasa dihargai...kita juga sekujur tubuh yang ada air mata dan ada nafas segar yang sering masuk dan keluar melalui rongga hidung bagi memberikan gerak bebas kepada tubuh badan..tapi...seringkali manusia lupa satu perkara yang semua kita miliki...seringkali manusia lain lupa kita dan mereka ada satu yang sama2 ingin dijaga...iaitu hati...kita menjaga hati mereka dan kita tidak pernah lupa untuk memberikan kebahagiaan kepada hati mereka tapi mengapa mereka seringkali lupa yang kita juga ada hati..kita juga inginkan mereka memberikan kebahagiaan kepada hati kita..adakah mereka lupa ataupun mereka hanya pura2 tidak tahu ataupun dari lubuk hati mereka berkata "aku tidak kesah pun ttg apa yang kau rasa"...

kepada anda di luar sana...aku faham..ada diantara kalian yang sentiasa memilih untuk diam daripada berkata-kata..bagi anda..biarlah aku yang sakit..biarlah aku yang menderita..biarlah aku yang kecewa..biarlah aku yang menangis yang penting dia bahagia dan dia sentiasa ada untuk aku....emmm...kecian sungguh bila aku terjumpa dengan insan2 seperti ini tapi apa boleh buat itu pilihan mereka..memang di dunia ini anda jangan terperanjat bila terjumpa dengan seseorang yang sanggup memberikan kebahagiaannya kepada orang lain tanpa memikirkan tentang dirinya..itulah kuasa kasih sayang sebenarnya..itulah kuasa satu sifat yang ALLAH taburkan di dunia ini untuk semua makhluknya....itulah kasih sayang yang dapat membuatkan manusia rasa dunianya sangat2 sempurna dan tidak kurang juga yang membuatkan manusia merasa dunianya adalah neraka...sakit..disakiti..menyakiti dan tersakiti..semuanya terhimpun dalam satu kata dan semuanya disebabkan oleh 2 kata iaitu "kasih sayang"..besarkan kuasanya....

namun...tanya diri anda sendiri..sampai bila anda ingin terus memilih untuk diam..memilih untuk membentuk diri anda mengikut acuannya..bukan acuan yang ada dalam diri anda sendiri...emmm...sampai bila anda mau begitu??sampailah dia tunjukkan kasih sayangnya???sampailah dia mahu katakan yang andalah pujaan hatinya??sampai dia mahu katakan yang andalah satu2 nya orang yang sentiasa berkorban untuknya tapi selama ini dia tidak menyedarinya??...sampai kiamat pun kalau tidak terjadi..ia tidak akan berlaku...so...teruskanlah hidup...TAPI..kalau anda memilih jalan hidup itu..anda memilih untuk diam dan membunuh diri anda dari dalam...itu pilihan anda...teruskanlah andai itu yang anda pilih tapi hayati madah ini ..

KITA HIDUP HANYA SEKETIKA..JIKA ADA KEGEMBIRAAN KENAPA MAHU MEMILIH YANG SEDIH2..KITA ADA PILIHAN UNTUK KETAWA SO KENAPA MAHU PILIH MENANGIS..KITA ADA PILIHAN UNTUK MEMILIH KEBAHAGIAN SO KENAPA MAHU MEMILIH PENDERITAAN...
mau senyum kah tidak??hehehhehe...

hati di badan anda..otak di badan anda..perasaan dalam diri anda...semuanya ada dalam badan or diri sendiri tapi mengapa seringkali kita membiarkan otak..hati dan perasaan yang ada dalam diri dikuasai oleh orang lain...orang lain pula yang mengawal hati dan perasaan kita????fikir2 kan...

SUDIRMAN 
aku menulis bukan kerna nama

8 comments:

Anonymous said...

sekali lagi..tahniah atas entry kali ini yg bgitu menarik...berckap soal hati..memang besar maknanya jika nak diungkapkan..krana kadang-KAdang kita sndripun x tahu apa yg brada dihati kita..apapun banyak cra yg boleh kita lakukan untuk dri dan hati kita...thanks ats perkongsian kali ini..moga dpat la kita jdikan sdkit pnduan didalam hidup...teruskan berkarya..sia sentiasa meyokong dri blakng..AKU MENULIS BUKAN KERANA NAMA,,,,,pesananku...tiada manusia yg sentiasa gembira sepanjang masa.. but ianya bukanlah alasan untuk hdup sengsara,,

adan said...

salam.. wei.. lama aku tunggu entri2 ko yg seperti ini..!!!!!!!!! pelisss... tolong perah otak kau untuk menulis entri yg seperti ini..

thanks dir.. thanks untuk entri ini..

sudirman said...

emmm..komen kamu ni buat mata aku berair..serius...sgt2 terharu..tq ya

Anonymous said...

After exploring a handful of the articles on your blog, I seriously appreciate your way
of blogging. I book-marked it to my bookmark webpage list and will be checking
back soon. Please check out my web site as well and tell me your opinion.



Feel free to surf to my webpage - Appliance Repair Tampa

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...