SAHABAT BAIK.

Tuesday, May 10, 2011

TQ ALLAH ATAS PENGAJARAN INI...

assalam...emm...tak perlu nak panjang2 intro..hehehehhe...skrg ni aku tak brapa sihat sgt...badan lemah..mental pun ikut serta lemah...untuk entri ini..dengarkan betul2 lagu n hayati setiap pembacaan...

tadi..aku ke hospital bersama 4 orang lagi pelajar (sama2 sakit)..time tunggu giliran tu adalah dua orang makcik kat depan aku ni...mata ku tertumpu pada seorang warga emas yang sedang dijaga oleh dua orang makcik yg aku maksudkan...semasa aku sedang kusyuk melihat warga emas itu tiba2 telefon berbunyi dan si makcik A terus cepat2 membuka beg nya dan mencari hp agaknya...aku sempat melihat keadaan beg makcik itu..sangat2 usang..sudah lama agaknya..zip telah rosak dan diletakkan hanya pin utk menghalang daripada barang2nya jatuh..selepas itu aku melihat selipar makcik itu hanya selipar JEPUN (bahasa sabah untuk selipar getah biasa tu)..tudung kedua-dua makcik ni nampak begitu usang...

aku alihkan mata untuk melihat warga emas yang sedang duduk dikerusi roda betul2 dihadapan 2 makcik tu...aku yakin itu ibu mereka..sedang warga emas itu terbatuk 2 makcik ini akan berebut mengambil kain untuk menLAP bibir warga emas itu..memberikannya air yang telah diletakkan penyedut minuman untuk diminum oleh warga emas tu..sesekali ibu nya memberi syarat dengan mengangkat tangannya dan menunjukkan ke siku nya..cepat2 dua makcik itu mengaru tangan ibu mereka..semua itu menyebabkan hati aku merundum...sangat2 tersentuh..lalu aku mengajak murid2ku melihat gelagat dua makcik dan ibunya itu..

AKU-cuba kamu tgk 2 makcik tu dan Ibunya...

Pelajar-kenapa cikgu?

AKU-betul kata orang..seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak..tapi adakah 10 anak itu mampu untuk menjaga seorang ibunya yang telah tua begitu..

Pelajar-buat muka binggung..

AKU-cuba kamu bayangkan kalau ibu kamu setua itu..masa itu kamu sibuk bekerja mencari duit dan tiba2 ibu kamu sakit..asik muntah mcm ibu makcik itu..adakah kamu akan membawanya ke hospital bersama adik beradik lain??adakah kamu tidak malu utk menLAP setiap air liur yg keluar menitis dari bibirnya..??

Pelajar-terus muka mereka berubah..

AKU-cikgu kagum dengan dua makcik tu..walaupun mereka tidak menceritakan tapi cikgu tahu kehidupan mereka susah..tapi susah mcm mna pun mereka tidak lupa tanggungjawab mereka kepada ibunya..tetap sabar menjaga ibunya berbanding ramai orang kaya yang bekerja dengan gaji beribu sebulan tapi mereka tidak ada sifat seperti makcik itu..andai cikgu dibagi peluang dan ibu juga hidup semula..biarlah cikgu hidup susah seperti mereka yang penting cikgu dapat berbakti kepada ibu cikgu..sebab cikgu yakin..kita akan kaya raya diakhirat nanti andai kita ada sifat begitu dengan ibu kita..percayalah..dua makcik ini akan menjadi jutawan ketika di syurga nanti.

Pelajar-pelajar wanita menitiskan air mata...emmmm
 maaf gambar kurang jelas sebab aku curi2 sahaja mengambilnya..inilah dua makcik yang aku maksudkan bersama ibu mereka.

terima kasih YA ALLAH atas pengajaran yang KAU berikan kepada kami dihospital tadi dengan mengirimkan dua makcik dan ibunya itu...kawan2 semua..bz mana pun kita..kerja apa pun kita pastikan ibu dan ayah adalah keutamaan kita..tanpa mereka duit sesen yang kita perolehi sekarang tidak akan dapat kita nikmati...fikirkan..

p/s - aku rindu ibuku setengah mati..

SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

16 comments:

hairie said...

hurmm..xramai yg mcm tu.. tp sgt2 bagus makcik2 tu..snggup jaga ibunya..yg ade, salah seorg anak shj yg kne jaga maknya.. iaitu ank yg tingl bersama ibunya.. anak2 yg lain xpyh jaga.. mkn minum dan ubat2 smua anak tu yg tnggung..adik beradik lain just dtg ujung2 minggu gk2 cm tu je...

bukn nk mengungkit tapi agk2 ar..tu mak kita bersama bukan mak aku sorg shj..apasalahnya sama2 or bergilir2 jaga mak.. kalau sush sgt pn hulurlah sikit duit ke ape2 sumbangan ke.xde la beban sgt bg org yg jaga mak.. hurmm

sudirman said...

wow...betul tu..ramai aku tgk insan2 skrg mcm tu..biasa yg menjadi mangsa adalah anak bungsu...apa salahnya kalau sama2 bekerjasama menjaga ibu...emmm....pasal duit..janganlah risau..sekiranya duit kita abis utk ibu bapa..ALLAH akan berikan rezeki yg lagi banyak selepas itu tapi kena sabar menunggu hari itu tiba...

adan said...

insaf aku joo.. apa la mak aku buat sekarang ni.. thanks dengan entri ni bro.. sungguh mengingatkan diriku yang jauh di rantauan ni.. semoga dia sehat2 saja di sana..

sudirman said...

adan...sibuk mcm mana pun kau..aku tgk ko tetap ada masa utk update blog mu hari2..tapi satu yg aku mau ko jawab dalam dirimu...adakah ko begitu sama ibu mu>>adakah bz2 nya ko hari2 ko ada masa utk dia..??berborak walau 10saat??adakah??kalau tiada...fahamilah..seorang ibu hanya mau perhatian dari anak2nya utk dia tahu anak2nya itu menyanyanginya...aminnnn..fikirkan

adan said...

mau nangis aku woo.. aku tatao mau balas apa.. terima kasih dengan peringatanmu..

Aman Ibrahim said...

nice entry, memang bagi pendoman and pengajaran yg baik.. love it!
teringat kat mak.

Izlan HoiHoi said...

uhhh..nice..tacing jap
lagu pon ngam2 msk feel..
haha

Buuwa said...

terima kasih atas ingatan ini... kadang kita terlalu asyik menjalani idup sehari2 hingga kita lupa akan tanggungjawab yang sepatutnya kita galas...

kojie said...

tersentuh hati sy membacanya...mmg betul apa yg dikatakan itu,

DanieL AdiE said...

Aduh...bagus entry ini..
thanx 4 sharing...

Briela Bryenda inda said...

wahh .. trus sya t;ingat nhe gan mumy sy ,, rsa insaf gak lha .. bab kdg2 x sdar ni sy terkasar bhasa gn dy ,, :(

Adzrien Shoppe said...

ramai yg masih geli & ego. lupa susah senang ibu membesarkannya. sedihhh..

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...