SAHABAT BAIK.

Thursday, March 17, 2011

SAHABAT,CINTA DAN HATI???

hening pagi..sayup2 kedengaran kanak2 riang sedang asik bermain di bawah..aku bangkit dan memandang ke bawah yg hanya kelihatan puluhan kereta sedang mendiamkan diri..aku berfikir sejenak dimana gerangan kelibat kanak2 itu sedangkan masih terdengar dicuping telinga sorakkan dan pekikkan tanda mereka sedang bermain..emm..ku abaikan lalu aku duduk semula menaip setiap huruf demi huruf..emm..apa yg aku ingin kongsikan untuk entri kali ni ya??

hari ini aku disajikan sarapan dengan HATI..hati yang telah lama memberontak untuk mengatakan sesuatu tapi ia bersembunyi disebalik kulit dan tulang..kadang2 aku terfikir betulkah hati itu berbentuk LOVE seperti yang biasa ku lihat dikaca TV atau di mana2 gambar yang bercerita pasal sekeping daging ini...ahhh...lupakanlah..yang aku tahu hati itu bisa memberikan senyuman dan bisa juga memberikan kedukaan kepada manusia..begitu hebat hati itu kan??

dengan hati..manusia akan tahu sama ada dia dihargai atau tidak...anda bunuhlah saya andai anda tidak mengIYA kan bahawa anda boleh rasa andai pasangan anda itu benar2 cintakan anda atau tidak...iya...mmg benar..tiada apa yang boleh menyangkalkan kuasa hati..ia mampu memberi sejuta rasa kepada pemiliknya...tapi...siapakah yang harus menjaga hati??adakah cinta??atau diri sendiri??..

jawapannya..DIRI SENDIRI...walaupun dalam menjaga hati itu anda terluka tapi demi kasih sayang dan cinta aku yakin..kalian akan sanggup melakukannya sebab itu ramai yang kata cinta itu buta..ia tidak mampu menyuluh jalan yang baik dan jalan yang buruk andai manusia itu benar2 telah mencintai..bila ia telah terjatuh dan terluka barulah ia akan melihat di mana jalan kanan dan kirinya dan pada masa itu barulah perasaan ingin kembali ketempat yang sepatutnya terbit...oleh itu, hargai apa yang didepan mata..cuba fahami apa luahan dan rasanya..andai anda tidak dapat membantu cukuplah anda mengurangkan beban perasaannya dengan mendengar kerana dalam mana2 percintaan dan kehidupan luahan dan perkongsian itu adalah penting..jika ia tidak berlaku...maka..cinta dan kehidupan yang anda wujudkan hanya bersandar pada satu nama iaitu "KAWAN BIASA"...
 baru belajar edit2 pic ni so sah2 lah ada sedikit silap..hehehe

 
Dalam dunia ini,  Kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri..
  Tetapi dalam kita bersendiri,
  Kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
  Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, 
begitu juga dia.

  Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.  Kita cuma mengambil kira tentang 
harapan dan perasaan kita.
  Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.  Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.  Bagi kita,  Itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.

  Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti.. 
Kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.
  Kita beri beribu alasan, memaksa dia menerima alasan kita. 
Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya??

  Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa.. tetapi kita sering terlupa.
  Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita  memerlukan dia.Dia mendengar luahan perasaan kita,  segala rasa kecewa dan ketakutan,  harapan dan impian kita luahkan,  Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.  Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita, Hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga  ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

  Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya,  rasa takutnya?Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat  setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?
 
Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan  tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?

  Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita.
  Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan,
  Kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,  sedih dan kecewa.  Dia juga ada kelemahan dan  Dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. 

Jadilah kita kawannya itu.  Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah  yang kita sangka.
Disebalik senyumannya itu,
  mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,  disebalik kesenangannya,  mungkin tersimpan seribu kekalutan,  kita tidak tahu..
  tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,  mungkin kita akan tahu.

SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

26 comments:

apezs shah said...

salam

yes mmg berlandaskan nama kawan.
lagi bagus kot asenya.
and cikgu man.. picutre tu cantikla
pandai edit ea.. bagus2..

sudirman said...

hehehehe...yups...pic tu baru jinak2 belajar nie..tq ya komen

ajiep aries said...

i like u'r story....... mmg bnr....kdng2 kite trlupe akn itu semue.....jd renung2kan n slmt beramal........

sudirman said...

ajies-yes//satuju kah??hahahha

adan said...

entri macam ni la yang aku nak.. thumbs up..
kau memang guru kaunseling yang terbaek,..! erk..! clap..clap..clap..

sudirman said...

adan-taik mu..hahahaha..kapan balik sabah..aku miss sama kau..hahahahha

adan said...

erk..! kena taik pulak aku.. ish..ish..ish.. kejam sungguh tuan blog ini.. kahikahkah...

apa-apa in ini ngomong indon.. ya.. gue pun kangen ama lho...!
sediakan karpet merah langsung ke rumah mu.. kahkahkah...

wan nur syuhada said...

yeah... sy skong abg man... kdg2 kta lpa ttg org len, kta hnya fikirkn kehendak dri sndri sja.. sebaiknya, kta pula perlu jadi seorang pendengar kepada seorng sahabt pula...

nice post :D

sudirman said...

adan-iya..nnt ya..aku sediakan ko pengelap dapur..hahahaha..plg lah..ndak ko rindu sandakan kah>??
wan nur-ye..mcm tu lah...perlu utk fkir perasaan org jg kan

Dyka said...

yeah! KAWAN!
huhu..tersentuh woah ayat2 model kk nih! hihihik
xde laa jaoh mana terbang tuh..hahaa

Dyka said...

yeah! KAWAN!
huhu..tersentuh woah ayat2 model kk nih! hihihik
xde laa jaoh mana terbang tuh..hahaa

Hanafi WangZi said...

like diz entry!

sudirman said...

dyka-yeh...tersentuh kah...
hanafi-tq bro...

athirah said...

cntik la gmbr tu wei...

Zuewairy said...

kawan itu penting bukan.. salah pilih kawan menjadi lawan bukan.. kawan bukan bukan.. gelong.. ngeh3..

sudirman said...

athirah-yeh ke??tq ya
zue-betul tu..salah plih kawan lama2 jadi lawan dah

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

lme2 penat laa pk psal CINTA ni...slalu je frust!!!!

sudirman said...

fauzi-aduii..ko kenapa nie..sabar...apa2 masalah bawa berbincang k..tgk macam aku..ok je..kakakakka

fiezah91 said...

wah! suka entri ni.. btl tu.. kdg2 kita sampai terlupa dgn perasaan org lain sbb ikotkan sgt dan hanya fikir ttg diri sendiri je..

sudirman said...

fiezah-emm..tu lah yg banyak berlaku kan..dalam diri man pn sering berlaku n man lupa ttg perasaan org lain..lepas ni insya ALLAH sama2 baiki diri ok

najah hijriah said...

org lain byk yg hadapi masalah cinta... tp aku, ana masalah ngn member.. dont know how to make it alright...just let it go maybe..

norifa bte nordin said...

cantik :)

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...