SAHABAT BAIK.

Friday, February 18, 2011

MENYINTAI TIDAK BERMAKNA MEMILIKI

Janganlah kau angkuh melaungkan...
Si dia kepunyaanmu...
Atau kau kepunyaan si dia ...
Kerana hakikatnya...
Kita tidak pernah memiliki sesiapa...
Walau sekeping hati seorang insan...

Tidakkah kau sedar...
Hukum alam menyatakan...
Menyintai tidak semestinya memiliki?...
Manusia pandai berpura...
Berlakon di pentas dunia...
Dan bertopeng menutup rahsia..
Tetapi hati...
Tidak pernah berdusta pada empunya...
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya...
tentang jiwa yang meronta 
dan tentang hati yang menangis

Tidakkah kau sedar...
Mungkin si dia melafazkan...
Ungkapan cinta padamu...
Tetapi hati dan perasaannya...
Tidak pernah berniat begitu...
Dia hanya berselindung...
Di sebalik sejuta alasan...
Dan kau...
Begitu jujur dan setia menyintainya..
Sehingga terlupa..
Hukum alam menyatakan..
Menyintai tidak bermakna memiliki..
Sesungguhnya...
"Aku tidak pernah memiliki dirimu..."
"Dan kau jua tidak memiliki diriku."

Mengertilah...
Kita sebenarnya kepunyaan..
Yang Maha Esa...
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita...
Kecuali Dia...
Dia mengasihi hambaNya...
Dia memiliki hambaNya...
Dan ke pangkuan Dia kita akan dikembali......

* biarlah yang berlaku itu sebagai cerita..cerita indah yang mungkin akan menjadi kenangan terindah..diukir sedikit demi sedikit menjadi memori..bukan memberi alasan jauh sekali memberi halangan tetapi sekadar bercerita apa yang ada dihati..diluah dan dikongsikan dan seandainya ia tidak berkenaan abaikan dan tinggalkanya..

* andai satu jalan telah dipilih teruskanlah dengan jalan itu bukannya ingin berpatah balik dan mencipta jalan baru kerana ia akan menyebabkan hati terluka dan luka itu tiada sapa dapat sembuhkan melainkan ia kembali ke jalan asalnnya...biarkan daku sendiri menjalani sisa2 hidup bersama dengan semua kenanganmu bukan ingin meninggalkanmu namun jalan yang kau pilih tidak sama seperti dulu dan hati ini tidak punya kekuatan untuk menerimanya...ia sangat lemah untuk menerima semua perubahan ini..

* jangan bercerita tentang ketelanjuran dan kepercayaan kerana ketelanjuran itu datangnya dari hati..manusia berkata tentang ketelanjuran tanpa berfikir panjang tapi bagaiman dengan manusia yang telah terlanjur mengkhianati seseorang satu ketika dulu..menduakanmu dengan alasan ketelanjuran adakah dirimu dapat menerimanya semula?itu juga adalah ketelanjuran tanpa berfikir panjang..itu juga melibatkan kepercayaan tapi semua itu kenangan lama bukan untuk mengungkit jauh sekali ingin memandingkan tapi sekadar ingin meluah apa yang dikata tidak sama apa yang diterbitkan..

* ku luahkan di sini segala isi hati bukan untuk mempertahankan diri tapi sekadar untuk meringankan beban di hati..penderitaan di hati..kesengsaraan di hati bagi mencari SYURGA CINTA yang telah mula menjauhi..yang telah mula mengikis demi sedikit cinta itu..dimanakah syurga CINTA yang dicipta bersama ditepi pantai bersama dinginnya angin dan cahaya lilin ditengahnya??

kepada anda semua..bila telah memilih satu jalan teruskan berjalan dijalan itu walau apapun yang berlaku sama ada wujudnya onak duri yang bisa melukakan kaki ataupun 1001 halangan yang bisa menurunkan darah teruskan berjalan tanpa anda berpatah balik ke pangkal jalan dan membina jalan baru..kerana jika anda lakukan begitu seseorang yang berjalan seiring dan berpegang tangan dengan anda akan rasa ditinggalkan dan dia akan merasa sendiri melalui jalan yang telah dipilihnya dahulu..cinta dan sayang itu tidak ada yang berubah walau sedikit kerana ia tetap ada di hati..

SUDIRMAN
"aku menulis bukan kerna nama"

20 comments:

Nour Akmal said...

i like this entry...=)
hidup memang penuh onak dan duri..=)

sudirman said...

nour akmal-tq banyak2..apa yg tercatat disni hasil daripada perasaan dan hati..wah..kesimpulannya hati ini sedang menangis..wahhhhhhhhhhhh

Ayuni said...

no pain no gain...

sudirman said...

ayuni-hihihihihi..tiba2 malam ni nak berjiwang pula..hihihihi..tp lelaki berjiwang sesuai ke ah??

Gadis Kurma said...

teringat lagu element-cinta tak bersyarat. bila hayati lagu tuh, hati yg pilu ni jadi semakin pilu dan luluh. apa2 pun kite dilahirkan utk menempuh segala ujian yg datang dgn tabah setabah2nya...

♥ AMOYELLA said...

weee...cikgu jiwang~

najah hijriah said...

memg slalu leka bila sdg bcinta.. hingga tlupa Menyintai tidak bermakna memiliki... sgt complicated kalo cerita pasal cinta nih... kann.

monalea said...

time bercinta semua indah...tapi bila berlaku sesuatu...parah betul rasanya...pengalaman mematangkan diri ini.alhamdulillah dengan apa yang ada sekarang.

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

begitu berbunga2 ayatnya sampaikan OE baca dua tiga kali..
tapi puisi tu best... memang mencintai tak bermakna memiliki..
OE sekarang ni cuma pegang perkataan itu dekat dengan hati OE...
walaupun kadang tu ada jugak menangisi nasib diri...
nak buat macam mana... hati terlampau lembut...

ada apa2 ke yang terjadi pada kamu wahai cikgu?
bunyi entry nie macam sedih...

AmirFX said...

Buat yang terbaik jer bro...

adan said...

kalau rasa2 cinta yang ditemui itu tidak sesuai dengan hati.. bagus blah awal2 kan..

Farhana Sahri said...

kite milik Allah...bile2 je kne panggil

Shamsuddin Amin said...

btul tu...
ak setuju...^^

Anonymous said...

You have made some good points there. I checked on the web for more
info about the issue and found most people will go along with
your views on this website.

Here is my homepage appliance repair Wesley Chapel Florida Florida references

Anonymous said...

I was wondering if you ever thought of changing the structure of
your blog? Its very well written; I love what youve got to say.

But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with
it better. Youve got an awful lot of text for only having one
or two images. Maybe you could space it out better?

Also visit my web page Appliance Repair Largo

Anonymous said...

You really make it seem really easy together with your presentation however I to
find this topic to be actually one thing which I feel I would by no means understand.
It sort of feels too complicated and extremely large for me.

I'm having a look forward to your subsequent publish, I will attempt to get the hold of it!

Take a look at my web blog :: refrigerator repair Pinellas Park dishwasher repair Pinellas Park refrigerator repair Pinellas Park

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...