SAHABAT BAIK.

Friday, February 4, 2011

BILA HATI DILUKAI..perlukan utk berdiri di situ terus??

salam semua..hari ini tiba2 hati terpanggil untuk mengalunkan semula melodi2 indah bagi membentuk satu madah yang datangnya dari hati..berbekalkan lagu di blog dengan lirik yang bisa memberi kaca angkara air mata man mula mengerakkan jari jemari ini..bukan untuk diri man..tapi untuk anda diluar sana yang sedang berduka..yang sedang bersedih..yang sedang marah..yang sedang berdendam dan mungkin juga yang sedang menangis..menangisi kecurangan..menangisi pemergian, menangisi perpisahan, menangisi kehidupan dan mungkin juga menangisi kematian...semua itu masing2 yang punya rasa..masing2 punya pendapat dan masing2 mendefinisikannya mengikut HATI ...iya..masing2 ada erti..
 secara jujurnya..man punya hati yang kecil..yang tidak bisa dan tidak mampu menahan bila melihat pernderitaan orang lain...kesedihan itu akan menjadi beban kepadaku..man yakin anda juga begitu..anda membiarkan diri anda terbakar untuk orang lain..anda membiarkan diri anda menanggung semuanya untuk seseorang yang anda sayang..anda membiarkan hati anda menangis untuk orang lain...tanpa orang itu tahu bahawa anda juga sedang menderita..anda juga sedang menangis..anda juga sedang terbeban...emmm...adakah mereka, kau dan dia tahu?..tidak..tidak..hanya anda yang tahu...

bila cinta dan kasih sayang telah dilahirkan ia akan kekal begitu..kekal di dalam hati..benih itu akan tumbuh dan menjadi sepohon pokok yang rendang..yang berbuah dan yang mekar hanya untuk diri dan orang yang di sayang..tapi apa akan jadi andai pokok yang disemai bersama itu rupanya telah diberikan racun..dicantas..dirosakkan tanpa pengetahuan anda..bila tiba masa anda mengetahuinya sudah agak terlambat kerana pokok itu telah rosak sepenuhnya..pada masa itu, anda merasakan bahawa pintu telah tertutup..semua kebahagian telah tiada..musnah...rapuh dan mungkin juga ekoran daripada itu anda merasa dendam..anda mula tidak tidur malam..kesal dan menangis serata hati berbisik "kenapa kau lakukan begini kepadaku??..kenapa kau curang..kenapa kau tidak dapat melihat betapa aku mencintaimu"...semua itu berlegar-legar..emmm....

kawan2..man pernah melalui semua ini..dikecewakan..dikhianati..pada masa itu, man sendiri merasakan bahawa pintu telah tertutup..man berdiri lama di hadapan pintu itu..man menangis..man kecewa..dalam doa man akan menitiskan air mata...man rasa dunia ini telah gelap segelap malam tanpa bulan dan bintang..tapi..bila matahari telah terbit man kembali berfikir..kenapa man berdiri terlalu lama dihadapan pintu itu sedangkan ALLAH telah membukakan pintu lain kepada man??...kenapa man tidak sedar setelah satu pintu itu tertutup telah ada pintu lain yang dibukakan untuk man??kenapa..kenapa man tidak sedar semua itu...sebab itulah..bila anda merasakan bahawa pintu kebahagiaan anda telah tertutup..adalah lebih baik anda jangan berdiri lama di pintu itu...melangkah dan terus melangkah..berjalan ke hadapan kerana di sana man yakin ALLAH telah membukakan pintu yang lagi indah untuk anda...iya...pasti...

kadang-kadang juga..dari pagi matahari begitu indah memancarkan cahayanya..kita berharap agar keindahan itu kekal sampai ke petang rupanya ditengah hari mendung dan gerimis telah turun..kita marah..kita kesal dan kita salahkan ALLAH kerana menarik keindahan itu..tetapi setelah hujan berhenti kita melihat pelangi dengan 7 warnya2nya..rupanya setelah hujan dan mendung itu..ALLAH memberikan kita pelangi yang lagi indah dari sinaran mentari..ALLAH lebih tahu mana yang lebih baik untuk hambaNYA..fikirkan...

kuatkan semangat..teruskan berjalan dan jangan berputus asa..namun sekiranya telah sampai kemuncak anda tetap berputus asa..teruskanlah melangkah dalam keputus asaan itu..yang penting jangan berhenti melangkah untuk mencari pintu yang lain...teruskan tersenyum kerana dengan tersenyum mungkin akan mengubat kesakitan anda...INILAH WARNA WARNI KEHIDUPAN..be strongggggggggggggggggggggggggg

SUDIRMAN
"aku menulis bukan kerna nama"

21 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

bru ade warna warni kehidupan bila sume ni jd,,,

Nurhidayati Bt Ahmad Syufai said...

huhuhu nk meleleh my tears cz bca entry nie ,,, mcm sama ngn kisah sy huhuhu ,, pa2 pn nice story nie ....

nabilaliyana said...

hey cikgu man,sy baru je kenalkan org yg sy suke dekat kawan sy...skrg sy frust sorang2. huhu. tapi xpelah, asal kawan sy gembira sy redha.

Dyka said...

huhuhu..sob..sob..T_T

Gadis Kurma said...

setiap apa yg berlaku dalam kehidupan kite merupakan ujian dari yg Maha Esa. Kite yg hidup di muka bumi yg akan memilih jalan utk mencari kebahagian demi diri sendiri.. moga2 warna warni kehidupan akan bertambah ceria meskipun kite ni idup sorg2 ke apa ke..kan3??

Nadia Amrina said...

hurm , ye Allah S.W.T itu Maha Adil lagi Bijaksana. Sedih entry ni :|

hot flare said...

ermmm....so sad...xmungkin...rsa terkilan org uat kat kita..meen mmng rsa tertutup bla d tinggalkan..sbb alasannya x munasabah...kawan 3 taon...tapi pa yg dapat..mmng sakit...hampir nk bertunang ujung taon ni..tapiii pa kan daya..jodoh pertemuan d tangan Allah..Allah sentiasa da dgn kita..kna kuatkan semngat..haaa....jgn sdih2...=)

ezahsaje said...

i noe this kind of feeling. once, we were bestfren but somehow ntah mcm mana things went overboard but at that time he already had a gf. susah nk lepas. selalu nanges. ade skali tu i burst in front of my parents sbb sedih sgt smpai mk ckp jgn k.i.t with he n his gf lagi. then i learn to let go. at last sy nampak hikmah semua tu. now sy rapat sgt dgn mak. everything yg sy buat baek or buruk benda tu sy bgtaw mak. rasa lg berkat bila mcm tu :) i am happy now

sudirman said...

ahmad-iya..tulah warna warni kehidupan kan

nurhidayah-be strong ya

nabila-awak kena relakan dan biarkand ia
pergi..cari pintu lain ya...

dyka-sabar pren

gadis kurma-betul tu..cari sendiri kan

nadia-heh..time karang ni sedih jg tau..hehehe

hot-ye..kena kuatkan semangat..semua tu ujian

ezah-yeh..saya suka mcm tu..

AmirFX said...

Yeppp.. Setuju.. Be strong n smile always...

nabilaliyana said...

pintu lain xnak buka lah... hehe :)

Shamsuddin Amin said...

yup... epy n smile always... =)

Nurhidayati Bt Ahmad Syufai said...

ok ! :) ckg wrong name (nurhidayati) hehehe ....

Muhammad Alif Bin Bohari said...

banyakkn bersabar...
banyakkn berdoa...
tempuh kehidupan dgn keyakinan...
senyum utk lebih tenang mnghadapi dugaan..
Insyaallah...semuanya akan lebih baik..:)

adan said...

aku yakin setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya.. apa yg penting harus sabar menjalani kehidupan dunia ini.. banyak sangat dugaan..

♥ AMOYELLA said...

cikgu kaunseling kena berhati sensitif terhadap masalah orang lain . hehe . detector kepada penyelesaian masalah . ehh ? apa amoy cakap ni ?

Stephan said...

Hello,
great blog I like your posts :)


http://multicolored-memories.blogspot.com/

Farhana Sahri said...

comeynye bear besar itu....

thebeybeh said...

teddy yoo..heheh

Anonymous said...

sy suka entry ini.. perna mengalami hal yg sebegitu.. ingin berdendam tp tak bole.. hati kuat menolak tetapi minda tetap memikirkan.. cuba untuk menjadi kuat dan hidup untuk org lain.. papapun, tetap berdoa untuk kebahagian dia.. teruskan berkarya ^^

Abg mie said...

sy lebih pd pesahabatan, ade seorg kawan yg sy anggap dia plg istimewa dan sy cuba luahkan perasaan sy pdnya, tp dia sering mengelak drpd sy dan dia pesan kat kwn dia supaya jgn bg no henfon dia.Sy rsa mcm tiada ape2 kat dunia ni apabila dia pergi....sy rs kekosongan dlm hati sy....rasa sedih sampai x bleh nak nangis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...