SAHABAT BAIK.

Thursday, January 20, 2011

menjaga hati itu menyakitkan!!

salam..dulu Man ada tulis entri pasal menjaga hati itu milik siapa..kali ini Man cuma buka hati dan perasaan Man untuk berkongsi dengan anda pasal menjaga hati juga tapi berkisar pasal kesakitan..kepedihan dan kesengsaraan...iya...sapa disini yang tidak pernah merasa sakit ekoran daripada menjaga hati orang lain apa lagi jika orang itu adalah orang yang anda sayang..orang yang anda ingin menjaga hatinya agar ia sentiasa senyum...gembira dan bahagia kerana bagi anda itulah sebaik-baik tingkahlaku dan pengorbanan yang anda boleh lakukan untuk membuktikan cinta dan kasih sayang anda...emmm...tapi..adakah anda gembira..adakah anda bahagia dengan apa yang anda lakukan...??masing2 ada jawapan tersendiri...

 Bagi Man..menjaga hati itu adalah perkara pertama yang harus wujud dalam apa2 juga perhubungan..Hubungan dengan Ibu bapa, adik2, kawan2 dan mungkin dengan kekasih hati..semua itu memerlukan penjagaan..penjagaan yang harus dimulakan dari sapa??adakah pasangan anda ataupun dari diri sendiri??...mesti ada yang jawab diri sendiri dan ada juga yang akan mengangkat kening dan menjawab pasangan saya lah yang harus mulakan..kalau dia sayang saya..dia lah yang harus mulakan...

Menurut Terapi REBT psikologi (REBT ialah satu terapi yang berbentuk didactic kognitive dan berorientasikan tindakan. Ia menekankan peranan fikiran dan sistem pemikiran sebagai punca masalah peribadi). .jika anda jumpa manusia yang suka menyalahkan orang lain itu maksudnya dia berada pada tahap pemikiran yang tidak rasional..mungkin marah atau mungkin juga dia mmg begitu hasil daripada asuhan semasa kecilnya kerana man nak bagitau.apa yang kita dapat masa kecil itulah sebahagian besar akan membentuk kita pada masa sekarang...antara beberapa contoh yang man nak tunjukkan ayat2 yang biasa digunakan oleh insan2 yang tidak rasional pemikirannya ialah

1.Bila orang tu sayangkan saya.. Dia mesti tunjukkan cinta nya.Dia mesti tunjukkan dari tingkah laku dan personalitinya bahawa dia mmg cintakan saya.
2. Dia yang salah..dia tak pandai nak menjaga hati saya..dia asik nak betul saja...saya ni asik salah saja.
3. Dia harus tumpukan perhatian pada saya..tak boleh kepada orang lain .
4. Kalau dia salah..dia lah yang harus pujuk dan minta maaf dengan saya...

em...menjaga hati itu sesuatu yang abstrak..tiada sapa dapat menjaga hati sapa2..melainkan kita jaga hati kita sendiri..mmg betul..dalam kita menjaga hati orang lain kadang2 kita lupa yg kita telah abaikan satu daging..daging yang seharusnya kita jaga baik2..daging yang punya kuasa untuk menentukan kita gembira atau berduka..kita tersenyum atau menangis..daging itu adalah hati kita sendiri...hati yang boleh membuatkan kita kebal dari segala serangan minda dari orang lain..walaupun dihunus dengan pedang yang tajam ke dalamnya..dilontar dengan batu tomahan yg besar..disumbat dengan kata2 kejian andai hati itu sentiasa tidak mempedulikannya...anda pasti akan bahagia kerana ketahuilah..SEMUA YANG BERLAKU KEPADA KITA BERMULA DARI APA YANG ADA DI HATI...

biarpun seringkali kita mengalah pada orang yang kita sayang tetapi sesekali ingatlah untuk mengalah kepada hati kita sendiri kerana dia juga berhak untuk di jaga..berhak untuk dipimpin ..berhak untuk dibelai..berhak untuk dikasihi dan paling penting berhak untuk dicintai selalu kerana KITALAH YANG LEBIH MENGETAHUI APA YANG ADA DI HATI KITA..

mungkin Man Terlambat mengerti erti kasih sayang..mungkin man akan kehilangan sebelum cahaya itu terbit..mungkin juga man ini bukan tercipta untukmu..atau Man harus melangkah pergi membawa diri dan hati yang harus dijaga..tapi ketahuilah Cahaya Cinta ini biarlah rahsia kerana Man pasti destinasi cinta kita akan terpancar hingga ke ujung dunia...bukan kerana egokah aku atau sebaliknya tapi kerana aku ingin menjaga hati..
sekadar perkongsian kepada semua..
p/s tiada sapa dapat menjaga hati kita melainkan kita sendiri...dekatkan diri kepadaNYA insya ALLAH hati itu akan terjaga selamanya...
SUDIRMAN
"aku menulis bukan kerna nama"

26 comments:

elieynz said...

ya. susah bab menjaga hati ni... lain orang lain ragam lain lagi cara...

butangbutton said...

cekgu...sabo le erk..xmo cdey2..
jadi kuat..
:)

chiLleD...!! said...

memg sush nk jaga hti org..dn mgkin xpnh brjya mnjganya..

a!n said...

HANYA ALLAH & KITALAH YANG LEBIH MENGETAHUI APA YANG ADA DI HATI KITA..* :)

hot flare said...

sabar ja awak..mmng susah nak jaga aty manusia ni..kita kena bnyak beralah....tapi mereka x paham pa yg kita nak..so..jgn sdih2...skrg kita jaga aty org yg kita syg btoi2..ok...kami sntiasa da bila suka dan dukaaa....sntiasa bg smngat kat awk..ok...

syafiq ariffin said...

adeehhh ayat..power giler, kalau tackle aweks compem dapet ni..ha2
abg man ni baru putus cinta ke??
2,3 hari ni asyik post entri yg jiwang2 jew..tapi suke baca..huhu

selalunya, benda ni berlaku kt psngan yg cople, masing2 nak jaga hati.tapi dalam masa kita dk jaga 2, tanpa kita sedar hati kita sendiri sudah terguris.ermmm..sabar la abg man ya..dugaan hidup. x sempurna hdp seseorang 2 kalau tiada masalah, dugaan n cabaran dlm kehidupannya..

cerita-gadis-ini said...

adehh...peritnye rs mcm ni..saya dpt merasakan apa yg man rs..anyway..smoga tabah hadpi sume ni...moga ade pelangi yg sentiasa menghiasi hidupmu

::Cik Zatie:: said...

teringat pulak lagu menjaga hati (Yovie & Nuno)

"Biarkan, aku menjaga, perasaan ini oh.
Menjaga, segenap cinta, yang telah kau beri.
Engkau pergi, aku tak ‘kan pergi.
Kau menjauh aku tak ‘kan jauh.
Sebenarnya, diri ku masih,
mengharapkan mu......."

be strong okey..kwn2 bloggers sila bagi semangat sikit dekat cikgu kita ni ^^

fardya said...

insyaAllah, semoga kita semua menjaga hati dengan sebaiknya, hati yang baik akan memancarkan sinar kebahagiaan dan ketenangan di wajah. Mari berfikiran positif dengan semua.

najah hijriah said...

'menjaga hati'---->tajuk entry yg mnarik~~

apa2 pun, kdg2 kita memang kena jaga hati orang lain. tp masalahnya sekarang, kalau individu itu selalu mengambil kesempatan diatas perangai kita yang selalu menjaga hati orang tu macam mane?? haaa..yang paling tak disukai!
bagi ana, apa2 pun yang kita buat kena sederhana.. kalau terpaksa, kita perlu berterus terang dengan individu tu.. agar kali ini biarlah giliran kita pula yang menjaga hati sendiri...

AmirFX said...

Jaga hati sendiri dulu baru jaga hati org lain sebab hati sendiri kalau rapun cemner nak jaga hati org lain yang mungkin lebih rapuh.. Aaa.. Aku rasa lari sikit stetment aku nie.. haha..

sudirman said...

kawan2 semua dan najah..itulah yg berlaku..kita berterus terang n di salahertikan...kita berterus terang untuk menjaga hati kita sebab dah tiba masa agar kedua2 nya pula saling jaga menjagai..bukan hanya satu pihak..but..bila da berterus trg kita dituduh mcm2 pula..sedangkan niat asal hanya utk berterus terang..tak suka pendam2 sebab itu akan menjadi barah di dalam diri..kdg2 terus trg itu mmg perit utk orang lain terima tpi itu adalah lebih baik daripda di pendam lama2 n akhirnya disebarkan kepada orang lain..lagi tak baik kan..sekadar nasihat untuk diri man juga..hihihihi..man ok..jgn risau..man kuat hadapi apa saja..entri ini untuk man dan utk kawan2 di luar sana yg sering terluka kerana menjaga hati..tq kpd semua..anda mmmg kawan yg baik...amin

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

yes betoi...berterus terang dan cb untuk menerima siapa kawan org yg kite syg tu mmg WAJIB..baru la erti menjaga hati akan wujud dlm relation...klu x berterus terang sure akan ade yg sentap skait hati ngn pasangan kite...

KyêrulL said...

hurmm, tapi...
:(

tapi pedih kalau dia menipu sesuatu yg xboleh diterima oleh perasaan ni..

http://kaif-amb.blogspot.com/2011/01/kenapa-perlu-menipu.html

saja nak berkongsi dgn man, sbb entry man kali nie lebih kurang dgn entry sy, tentang menjaga hati jugak..

sudirman said...

yeh...alhamdulillah..man tak pernah menipu lagi dalam mana2 hubungan..jenis jujur n setia ni..hahahaha...

najah hijriah said...

bagus bah! jujur dan setialah selalu...

hot flare said...

setia dan jujur..itu dh pasti..klo kita yg jujur n setia,tapi dia x setia n jujur...mcm mna pulak tu ek???susahh kan....

adan said...

man setia dan jujur... bagussss bah...
btw sangat tersentuh bila tuan tanah blog ini berbicara soal hati dan perasaan...

Nadia Amrina said...

yes , betul tu menjaga hati itu memang menyakitkn :|

fardya said...

saya tergerak hati untuk join contest tentang ibu...

cik yatt said...

nak jge ati org memng mnyakitkan.,hurmm

hawiz said...

betoll..seksa jaga hati org nie..

cik bebel sentiasa said...

ikhlaskan diri utk menjaga hati org sekeliling...mesti pastu xrasa susah/..ngeee


salam perkenalan...

syuwai said...

yup2x.. memang susah nak jaga hati orang ni..

pernah tu pasal nak jaga hati kawan, sedia tadahkan telinga tuk dengar cerita cintun dia tp last2x t'tidur la pulak!..haha x perasan pun, sekali bukak mata dah pagi rupanya~

Farhana Sahri said...

pnt la jge hati org ni kn...hehee

shima said...

tetiba teringat lagu menjaga hati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...