SAHABAT BAIK.

Monday, December 13, 2010

UPSI..tempat ku merangkak, berdiri dan berlari..

salam semuanya..hari ini hati ini berdetik untuk mengerakkan jari jemari menulis perjuangan demi perjuangan, kenangan demi kenangan semasa bergelar pelajar di Universiti Pendidikan Sultan Idris.Perjuangan ku yang kumulakan tanpa ada apa2..kosong....perjalanan hidupku semasa disabah telah membawa aku merentasi laut cina selatan demi mengejar cita-cita untuk diri sendiri dan keluarga. aku ingat lagi masa itu, ayah yang tidak pernah mengenal erti penat lelah tidak dapat memejamkan matanya untuk mencari dana menanggung perjalananku ke UPSI..iyalah..keluarga tanpa IBU tidak akan sama lengkapnya dengan keluarga yang sempurna..dialah ayah dan dialah ibu..dialah insan yang paginya ke kebun berbekalkan nasi dan ikan senjalah kelibat tubuh tua nya baru kelihatan di rumah..ku ingat lagi kata2 ayah "biarlah ayah yang tidak merasa nasi dalam sehari tapi jgn anak2 ayah"..terasa besar pengorbanan orang tua itu untuk kami...dialah insan yang mengadaikan semua peninggalan arwah ibu untuk memberi ruang kepada anak2nya melanjutkan pelajaran..dialah insan yang tidak pernah mengeluh akan penderitaan dan bebanan perasaan yang dia tanggung selama ini..dialah insan yang mampu mendidik kesemuanya anak2nya menjadi insan yang berguna..terima kasih YA ALLAH atas anugerah yg KAU berikan kepada kami dengan memberikan kami ayah sebaik dan memahami sepertinya..
 
family tersayang..gambar 2008 ni..kurus2 lagi..hehehe...

aku ingat lagi..2001 aku membawa diri ke UPSI..tanpa tahu selok belok Semenanjung aku bersendirian membawa diri dengan harapan baru..harapan untuk mengubah kehidupan keluargaku kelak..aku ditempatkan di Kolej Kediaman Harun Aminurashid..syukur sbb kolej itu berada di dalam kampus..disinilah bermulanya sejarah aku dibentuk dan dialun menjadi insan seperti sekarang..disinilah datangnya kepimpinan yang aku bawa ke sekolah ..kalau ada sesiapa tanya, bagaimana Sudirman mampu menganjurkan pelbagai program disekolah dan mampu untuk berhubung dengan dunia luar..inilah jawapannya..aku diajar bertatih di KHAR..aku diajar menjonggak ke langit dan memandang rumput dibumi di KHAR>..segala-galanya aku diajar disini..KHAR lah ibu dan ayahku semasa di UPSI..
satu ketika dahulu bangunan hijau tu adalah Kolej Kediaman aku..skrg dah jadi fakulti bahasa..

satu ketika dahulu bangunan ini tiada yg ada hanya pokok dan gelanggang bola jaring..skrg?

satu ketika dahulu..sini adalah semak samun berdepan dengan KHAR..skrg??
 dulu di sini pokok2 dan kawasan berhantu..hahaha..skrg hah..ambik...
perjuanganku bermula dengan pelajar biasa..aku bukan ahli jawatankuasa mahasiswa..aku bukan organisasi dalam KHAR..aku bukan sapa2 cuma pelajar biasa yang ingin belajar kerana yang aku fikir adalah jangka masa panjang kelak semasa aku keluar daripad UPSI..tanpa rasa segan, malu...tanpa peduli biar apa orang kata aku mengorak langkah demi langkah belajar memahami selok belok kepimpinan..kdg2 aku jatuh tapi aku tidak peduli kerana aku tahu..BUKAN BERAPA BANYAK KITA JATUH YANG DIPANDANG TETAPI BERAPA KALI KITA BANGKIT DARI KEJATUHAN ITU YANG MENJADI PENENTUNYA. ..ya ..jgn sesekali mengalah hasil dari kegagalan....setelah banyak belajar akhirnya aku mendapat peluang untuk memimpin organisasi ditahun seterusnya dengan memegang Yang dipertua Jawatakuasa Mahasiswa Kolej.

sepanjang semester 1 hingga 3 aku bergerak solo..aku tiada kawan di UPSI..hanya kenalan begitu sahaja..pegi makan seorang, jalan ke sana sini seorang..sbb itu adalah aku..dlu aku sukar untuk bergaul dengan orang lain tapi aku belajar langkah demi langkah untuk bergaul dan akhirnya skrg ini..aku boleh lakukannya...terima kasih YA ALLAH...disini jg aku dipertemukan dengan seseorang..seseorang yang begitu berharga dan berjasa kepada hidupku..seseorang yang dikala aku jatuh dan sendirian dialah yang sentiasa memimpin tanganku untuk terus bangkit...seseorang yang mengajar dan membimbingku seperti anaknya sendiri..Mama Hjh Zainab..Dialah insan yang mengantikan ayah dan mengantikan tempat untuk arwah Ibuku..bila aku dalam kesusahan dia tetap ada..dia tetap menerima aku seadanya walaupun pada hakikatnya aku ini penuh dengan sifat segan dan malu..kadang2 bila dirumah mama, aku sentiasa dibilik sbb aku malu..tidak tahu kenapa hati ini begini..tapi yang pasti..dalam diri dan sanubariku aku menganggap dia IBU dan seluruh keluarganya adalah family kandungku..Dia menjadi idola dan manusia contoh kepadaku sehinggalah aku bergelar guru..semua nasihat dan ajarannya semasa aku bersamanya tetap ku ingat dan kusemadikan dalam hidupku..terima kasi MAMA dan keluarga..
 mama..dia lah mama saya dan mama kepada semua JMK KHAR..
 my family...

kepada kawan2 yang membaca entri ini..ingatlah selalu bahawa diri kita dan masa depan kita..tiada sapa mampu mengubahnya melainkan diri sendiri..iya..diri sendiri ..kitalah penentu kepada kecemerlangan atau kegemilangan ataupun kejatuhan yang berlaku kepada hidup kita..kita yang memilihnya...kehidupan aku dulu penuh dengan liku-liku tetapi aku memilih untuk mengubahnya dan berkat dari ALLAH SWT aku dapat mengubah kehidupan keluargaku sekarang..aku dlu hanyalah pelajar biasa dan berkat pertolongan dari ALLAH aku boleh menjadi YDP...semuanya kerana diri aku sendiri..bukan aku ingin berkata besar atau memuji diri tapi sebagai pengajaran dan contoh kepada anda bahawa kitalah penentu terhadap apa yang kita inginkan..paling penting kunci untuk semua kejayaan adalah kita memandang diri kita sebagai insan yang tidak tahu apa2 dan sentiasa ingin belajar setelah itu apa yang kita ada..turunkan kepada insan lain dalam erti kata yang lain..PANDANGLAH DUNIA DARI SUDUT KASIH SAYANG...insya ALLAH anda akan mendapat kasih sayang yang banyak dari semua orang..


 SUDIRMAN
"aku menulis bukan kerna nama"

13 comments:

mier_eirul said...

perrrrrrrrrrrrrr....touchinggg oooooo..windunyer aku kat upsii...

erika nuris said...

:)

azwa_amani said...

i'm proud of u bro.... :)

Amy Syaquena said...

As'salam..

amy pernah ke sana dulu masa konvo sepupu , tengok pada persekitaran memang menarik..

adan said...

as'salam..
sungguh touching owh..
terasa pulak aku di rantauan..

Amy Syaquena said...

As'salam..

amy datang sini melawat tuan rumah, senyap dan sunyi je rumah nie...

inipaencomot said...

ayah sy pun grad degree kt upsi
rindu pulak suasana tjg malim
tmpt mengenal erti susah
huhu

:)

ajiep aries said...

perhhhhhhhhhh...bnr2 terharu.......tahniah man....krn man telah menjadi insan yg berjaya....

najah hijriah said...

kamu seorg yg sabar. tabah. n kuat berusaha n mencuba sesuatu yang baru... mahu saje menjadi seperti kamu bah! seorg yang cekal apabila menghadapi pelbagai cabaran~~,

apa2 pun tahniah kerna telah bjaya dengan khidupan kamu..

Anonymous said...

Please let me know if you're looking for a writer for your blog. You have some really great articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some content for your
blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an email
if interested. Thanks!

Feel free to surf to my webpage; yellow pages ad for appliance repair Wesley Chapel Florida Florida

Anonymous said...

We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your site offered us with valuable information to work
on. You have done a formidable job and our whole community will be thankful to you.


Also visit my web site ... appliance repair Dunedin FL free estimates FL

Anonymous said...

Whats up very nice site!! Man .. Beautiful .. Amazing .
. I'll bookmark your site and take the feeds also? I'm satisfied to seek out so many helpful information right here within the post,
we'd like develop more techniques in this regard, thank you for sharing. . . . . .

Also visit my web site: zubzero refrigerator Oldsmar [http://www.youtube.com/watch?v=OibfEGgLdQw]

Anonymous said...

It's going to be end of mine day, however before end I am reading this fantastic paragraph to increase my experience.

Look into my weblog ... washer repair Tampa (http://www.youtube.com/watch?v=RoDB9GZ4_-k)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...