SAHABAT BAIK.

Friday, September 2, 2011

HARI RAYA KE NI?

hari raya?biasa hari raya semua orang akan meraung kesukaan terutamanya kanak-kanak..emm..dlu aku pn mcm tu jga..tiba saja hari raya akulah orang pertama dalam rumah yang tidak ble duduk diam...satu kg tiada satu rumah pun yg tidak dinaiki..hah...siapa tidak kenal sudirman masa kanak2 dulu..bila naik rumah orang mesti menanya "makcik..ada buat ayam lengkuas kah",,hahahha.,.sampaikan tahun lalu aku naik rumah orang aku tak cakap apa2 pun (sebab da besar kan takkan nak minta ayam lengkuas lagi)..orang tetap akan bercerita perihal aku masa kecil2 dulu siap ada yang menyindir "cikgu sudi...ada lengkuas di dalam tu hah..masuklah makan semua..hahahahha..siut je ko kan menyindir aku..kang aku ambik lengkuas tu sapu kat muka baru padan muka...

kalau tahun2 dulu..best je raya sebab ada semua family dirumah kecuali mak lah...sebab mak da meninggal takkan dia nak bangkit dari kubur balik rumah beraya pula..nanti anak2 dia pelik semacam..(astagafirullahulazim..apa aku cakap ni)...ehh..baru teringat belum ziarah kubur lagi..kenapa tak ziarah lagi??nanti korang tahulah..teruskan membaca..huhuhhuhu....tahun dulu..aku..adik aku yg perempuan yg dah kawin n yang tak kawin lagi..serta adik bongsu ku yang ala2 rock tu..ayah...semua ada di rumah..buat lemang..masak buras dan mcm2....sangat2 best ya...aku lah manusia pelik yang akan hias rumah sampai abis satu rumah penuh dengan lampu...malam raya tu abislah karoeke kat rumah..sampai jiran datang ye nak tumpang semangkuk...but...sangat2 best...

tahun ini..aduiii...hari ni raya ketiga..untuk ketiga harilah juga aku tidak berjalan ke mana2...duduk rumah saja..bukan sebab aku tiada kereta..depan rumah ni pilih je mau bawak yg mana..huhuhuu..tp tiada mood....adik di semenanjung yang da kawin tak pulang..adik lagi seorang di shah alam juga tak pulang..dua2 pula tu perempuan..semua tak pulang last minit..cancel smua tiket kapal...tinggal aku..adik lelaki bongsu dan ayah aku je kat rumah....cian kan...but...sebagai seorang anak sulung dan abang dalam keluarga..aku tidak mahu ayah dan adik bongsuku merasa kekurangan raya nie..so..walaupun tidak dapat buat kuih raya..aku ke bandar membeli kuih2 raya...walaupun tidak dapat buat lemang aku menumpang rumah jiran dengan membawa beras pulut untuk sama2 mereka membakar lemang...walaupun aku tidak pandai sangat masak ayam..aku bukak resepi dekat internet n malam raya tu aku seorang-seorang masak di dapur sampai jam 2am...hahahhah..agak kelakar ya..seorang-seorang potong bawang dan sebagainya..ayah n adik dah tidur masa tu..saja buat masa mereka tidur so pagi2 bangun sebelum solat semua dah terhidang..sebab mcm tu tahun2 sebelumnya....kena makan dulu baru ke masjid..so walaupun adik girl tiada..aku akan jadikan suasana rumah ni sama mcm tahun2 lalu....seronok jg buat kerja ni kalau diselitkan dengan perasaan kasih sayang...

Bulan 8..banyak perkara berlaku pada bulan ini..kalau tahun lalu bulan 8 ada kenangan indah yang tercipta..but tahun ini...bulan 8 memberikan 1001 rasa perit ...sedih..kecewa dan seumpamanya...biarlah...kehidupan harus diteruskan juga walaupun pada hakikatnya sangat sukar untuk menerima setiap keputusan yang telah dibuat...kdg2 rasa diri lemah untuk menghadapinya tapi bila difikirkan ia memberi kebahagian dan kegembiraan kepada orang lain biarkan saja ia berlalu pergi...pasti akan tiba saat2 indah yang lain....

yang pasti.bulan 8 tahun ini tidak memberi apa2 senyuman..ia hanya terukir indah di bibir tapi ukiran yang dibuat-buat...ukiran yang dilakarkan untuk menutup sesuatu yang terbuku didalam...siapa yang memahami dan siapa yang difahami??emmm...ntahlah..masing2 ada jawapan tersendiri....

but...sungguh2 pasti...raya tahun ini jatuh bulan 8 n dicantumkan semuanya menjadi satu cerita di bulan ogos..kadang2 aku binggung...begitu senang manusia mcm kita mengungkapkan kata sayang tapi mengapa perilaku or tingkahlaku itu tidak menampakkan kebenaran yang diperkatakan....wahai insan2 diluar sana...belajarlah untuk menSAMAkan apa yang diungkapkan dengan apa yang ditunjukkan..bagi aku..kata2 itu tidak boleh mengambarkan apa yang ada di hati kerana manusia bisa merungkai 1001 bahasa dan puisi yang indah tapi yang mengambarkan hati itu adalah CARA LAYANAN YANG ANDA TERIMA...

selamat hari raya kepada semua..walaupun aku still duduk rumah saja tapi aku tetap mau ucapkan selamat hari raya kepada semua..maaf zahir dan batin...
p/s  : adan..ko pun salah satu cerita yang ada di bulan 8 nie..huhuhu..sampai hati ko bt si panjang ini begini...hahahahhaha..penjaat kaw sama aku kan...kesiang betul aku oh,,,

p.s : kepada insan2 yang pernah terluka atau menglukai..jalani hidup dengan gembira...di doakan yang terbaik untuk kalian semua...salam ramadhan

SUDIRMAN ABDUL RAHMAN

yang

MENULIS BUKAN KERNA NAMA

so kerna apa ya??

10 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

seday laa entry ko ni...xpe laa jadikan bulan 8 ni sebagai kenangan dimasa depan nanti..

dlm berkasih ni give & take tu perlu yeee...

sudirman said...

give n take mmg slalu diberikan..cuma dia yg tidak slalu memberi apa yg sepatutnya...

Doris Seli said...

sedih...setuju sangat ngan part "but...TERIMA"...

adan said...

selamat hari raya maaf zahir dan batin.. sori la man.. aku mintak maaf sangat2.. aku tau ko mesti kecewa kan.. haha.. tp,serius la hari tu aku betul2 di bazar gak.. tp hujan lebat.. ko faham2 la penjual ni bila hujan lebat kelam kabut.. kemas barang. terus balik. sal pegi tawau tu aku tak dapat mesej yg ko mau ikut. hari ni baru dapat sebab baru on9.. sori la man..

Oyot said...

As Salam. belum terlewat lagi untuk ucapan raya.. hehehe..selamat hari raya, maaf zahir n batin. sedih ku baca entrymu kali ini.

Kenangan manis selalunya akan kita kenangi apatah lagi apabila bersama keluarga tercinta dan apatah lagi di Aidilfitri. Tentunya keadaan tidak sama seperti dulu ketika semua ahli keluarga ada bersama.

Mungkin ini adalah sebahagian dari perjalanan hidup. Gembira, Sedih sakit, kecewa, semuanya akan meninggalkan kesan mendalam dalam hidup kita. Namun itu semua tidak menjadi alasan untuk tidak menjalani hidup dengan ceria. Kesedihan hanya akan mematikan diri. Dan kesabaran adalah kunci kemenangan yang hakiki..hehehe

Buuwa said...

Selamat hari raya,...:)
bulan ogos... ada suka, juga ada duka tercatat di bulan nih... pa pun jalani seadanya... huhu...

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...