SAHABAT BAIK.

Sunday, July 31, 2011

JANGAN MENGHARAP ORANG MEMAHAMI KITA..

memahami itu sesuatu yang sangat dibutuhkan oleh semua orang...sila angkat tangan jika anda tidak bersetuju bahawa dalam mana2 perhubungan sama ada melibatkan kekeluargaan..persahabatan atau sebagainya semua memerlukan elemen ini untuk menghidupkan setiap jalan cerita yang dicipta...dengan persefahaman apa pun akan dapat direalisasikan...dunia yang dibentuk akan tercipta begitu indah jika persafahaman itu hadir bersama...tapi...seringkali terdengar di cuping telinga mengenai kesalafahaman yang akhirnya memusnahkan semua kebahagian yang diharapkan..mengapa dan kenapa ia berlaku ?

harus diingat..setiap yang dinamakan manusia itu memerlukan orang lain untuk melengkapkan hidupnya..dalam konteks ini ia bukan hanya melibatkan pasangan yang bercinta tapi juga sebaliknya..hubungan kekeluargaan dan persahabatan sesama manusia juga saling memerlukan..tanpa manusia lain dunia ini akan sepi, tanpa suara dan tiada sapa yang memahami erti saling memerlukan...sebab itu apa pun alasan..apa pun sebab adalah satu penipuan andai seseorang itu berkata ia tidak memerlukan sesiapa untuk hidup...dusta semata-mata....

dalam kontest persafahaman seringkali terkeluar dari mulut.."ko tak faham aku mcm mana"..."ko tak faham apa yang aku lalui"..."ko tak faham siapa aku"...."ko tak faham kehidupanku" dan bermacam-macam lagi alasan yang terkeluar...tapi tahukah anda..semua itu sebenarnya adalah alasan untuk menutup kelemahan diri...namun kita kadang2 tidak sedar bahawa kita sangat lemah sampaikan kita ciptakan ayat2 tertentu untuk menutup setiap kelemahan itu...

pernah anda melihat filem kung fu panda 2??dalam cerita itu,,,master kepada panda ada berkata "kuasa dalaman adalah kunci kepada peyatuan sekeliling..apabila kita dapat mengawal kuasa dalaman maka apa pun kita dapat lakukan"...kalau anda lihat cerita itu banyak tersirat yang ingin disampaikan..ia berkenaan dengan hati..ia berkenaan dengan perasaan diri kita sendiri..ia berkenaan dengan pemikiran dan penafsiran diri....ia berkenaan dengan APA YANG KITA ANGGAP PADA DIRI KITA SENDIRI...semua berpunca dari dalam diri kita,,,

berbalik kepada proses untuk memahami..kenapa seringkali wujud persoalan "ko tidak tahu apa yg aku alami".ko tidak faham dan bermacam-macam lagi..seharusnya kita jangan bertanya kepada orang lain tentang apa yang dia faham..seharusnya kita yang melatih diri untuk faham apa yang berlaku....kita yang harus mengerti tentang apa yang berlaku kepada kita dan berlaku kepada orang lain..tak perlu untuk kita mengharapkan orang lain memahami kita kerana ia tidak akan berlaku sampai dunia ni kiamat..tidak akan berlaku..sebab itu dalam cerita kungfu Panda..apabila Panda telah memahami tentang keadaan dirinya sendiri barulah dia dapat mencari kuasa sebenar dan barulah dia dapat mengawal dirinya sendiri.itulah yang dimaksudkan kita kena cari dimana titik persafahaman dalam diri kita..jgn mengharapkan orang lain yang faham...kalau anda mengharapkan orang lain memahami anda maka konflik akan wujud..anda akan tertekan dan lama2 ia akan memakan diri anda sendiri....fahami apa yg berlaku dari kaca mata sendiri...

sekadar perkongsian hari ini..selamat menyambut bulan ramadhan...bersihkan diri dan juga hati....
SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

13 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

fahami laaa hati ini..

*salam ramadhan...

adan said...

yer cikgu.. kena faham diri sendiri sebelum memahami orang lain.. macam tu?

btw salam ramadhan.. ^_^

GaDis BuTtErFLy said...

betul tue.. tp sesetngah org gagal fahami org sekeliling hingga kita yg menegurnya dgn cara baaik pon di marah dan dipulau... pape pon, entry yg best :)

Jerul said...

fahami hati jiwa dan raga :))

Ri said...

nasihat yg sgt bagus.
saya akan usaha mendalaminya.

jutaan terima kasih diucapkan.

Anonymous said...

It's very effortless to find out any matter on net as compared to books, as I found this post at this web site.

Stop by my web blog ... subzero refrigerator & appliance repair Wesley Chapel Florida Florida

Anonymous said...

Hey there would you mind stating which blog platform
you're using? I'm going to start my own blog in the near future but I'm having a tough time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique.
P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!



Also visit my web blog :: appliance repair Clearwater FL references

Anonymous said...

Thanks on your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it,
you will be a great author.I will make sure to bookmark your blog and may come back very soon.
I want to encourage you continue your great writing, have a nice morning!


Here is my page - dishwahser & appliance repair Dunedin FL

juwairiah abdullah said...

Salam ukhwah untuk saudara sudirman, artikel ini boleh membuatkan yang lain bisa mengerti akan diri sendiri juga mengerti akan orang main, mohon share

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...