SAHABAT BAIK.

Tuesday, March 22, 2011

ucapan SALAM yang berdosa yang selalu kita buat...

sekadar ingin berkongsi sesuatu yang aku baru tahu dan harap ia dapat memberi faedah kepada kita semua.ni mengenai cara Rasulullah dalam memberi salam..Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

hah ni lagi..biasa dengar tak ada orang cakap macam ni "hey. kirim salam kat sudirman ye"..hah..itupun salah kalau ikut sunnah Rasulullah..patutnya "kirim salam assalamualaikum kepada sudirman ya" (ada ala2 bahasa indon tu janganlah korang ikut pula)..ni lagi bahaya..aku sendiri pun selalu guna dan alhamdulillah akhirnya aku mendapat hidayah n aku tahu rupanya dosa besar...Kirim salam maut" hah...tu pun dikira berdosa walaupun sekadar bergurau senda...YA ALLAH...berapa kali aku guna ayat ni..kena taubat nasuha nie..amin...
 
ni pula bab dalam SMS atau email....biasa korang sms ASKUM or akum kan..emm...nak tahu apa maknanya????
"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot" Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama : Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani tapi kalau korang suka digelar macam tu tak pa lah...suruh kawan korang sms banyak2 akum kat korang..hahahhahaha

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.
Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.
 oiiii..betul lah oiii...ingat entri ni main hantam je ke..eleh..tak takut lah...
(sumber pic-pelajar sekolahku..hahahha)

sekadar makluman tambahan untuk kita semua.kalau dah tahu tu alhamdulillah lah....

yeh...entri mengenai contest telah siap dibuat..yeh..yeh..tunggu......

SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

26 comments:

apezs shah said...

salam

eh cikgu masih ada
lagi ke org yg menggunakan
perkataan Akum tu? ngat sudah
tidak digunakan.

sudirman said...

lah..ramai je msej aku guna ayat tu..terutama remaja2 sekolah n ada jg kawan2 lain..emm..ko selalu je org first komen kan..hahahha

sumaiyah mokhtar said...

ouhhhhh good entry lah, ape2 pun assalamualaikum cikgu :)

sudirman said...

waalaikumsalam..hahahha

Inang said...

alhamdulillah.
bila artikel2 sebegini di war2kan, boleh dijadikan rujukan.

sudirman said...

amin....itulah tujuannyaaaa

adan said...

assalamualaikum ciguh..
(semua murid berdiri)

waalaikumussalam waramatulllah hiwabarokatu... (ciguh menjawab)

terima kasih ciguh..
(murid duduk)

ingat pula tyme sekolah..

ada lagi ka orang yang tatao apa erti "akum" tu?

dunia dah maju zaman dah berubah..
pandai2 la cari maklumat kan..

bagus entri mu ni ciguh...

lini hasnan said...

cikgu, kita pun ade pic dengan hantu tu.. dekat sogo kan. hehehe

Izlan HoiHoi said...

ak x paham loh gamba tue...ari tue kuar brita tp x dpt tangkap..event ap yek??..hehe

sudirman said...

adan-hehehhe..bukan semua org tahu telaco...hahahhah
lini-hahahah..maybe
izlan-kasih faham saja..kakakkak

adan said...

ko tengok tu.. kena telaco lagi... hahahha.. insaf aku joo...

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

xmo laaa antu2 ni...takottt!!!!

ajiep aries said...

ermmmmm...betul tue tapi semuenye nk cepat tue yg slalu abaikan walaupun dh tahu...hihihihihihihihi....kesedaran dtg lagi.....

annd said...

adan-hahhahah..sabar lah kau..kakakka

annd said...

pojie-ko fkir..hahahahha

annd said...

ajiep-bagus2...teruskan

~ abil CUMA ~ said...

salam sudah memadai...
terpulang pada niat..
kadang2 perkara nie hanya kontroversi
dan surat berantai.. :)

Rebeccajnfp said...

ermmmmm...betul tue tapi semuenye nk cepat tue yg slalu abaikan walaupun dh tahu...hihihihihihihihi....kesedaran dtg lagi.....

Anonymous said...

Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?
I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feed-back would be greatly appreciated.

Here is my web site ... yellow pages ad for appliance repair Wesley Chapel Florida Florida

Anonymous said...

Thank you for another informative website.
The place else may I get that type of information written
in such a perfect manner? I have a challenge that I'm just now running on, and I've been at the look out for such information.


my web site; yellow pages ad for appliance repair Clearwater FL

Anonymous said...

After I originally left a comment I appear to have clicked the
-Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a
comment is added I recieve four emails with the same comment.
Perhaps there is a way you are able to remove me from that service?

Appreciate it!

Also visit my weblog: dishwahser & appliance repair Dunedin FL

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

chenlili said...

nike tn pas cher
adidas outlet
prada handbags
louis vuitton handbags
jordan retro
tod's shoes
ugg outlet
ralph lauren outlet
louis vuitton outlet
canada goose outlet
hzx20161220

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...