SAHABAT BAIK.

Monday, March 28, 2011

apa punca anak @ anda MENDERHAKA? sila2 baca mana tau anda ada dalam kategori ini..

assalamualaikumm dan salam sejahtera..hari ini nak kongsikan sesuatu untuk anda semua.maybe ramai yang tidak tahu dan menjadi kewajiban untuk penulis yang menulis bukan kerna nama ni untuk maklumkan kepada korang semua...sama2 lah kita baiki diri anda salah satu perangai ini ada yang kita lakukan..amin..maybe ia berguna untuk kita atau untuk anak2 kita nanti...jom baca....

HUBUNGAN DENGAN BAPA

Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. "Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa." Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua."

USAH DERHAKA KEPADA MENTUA

Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa tidak sayang orang yang melahirkannya juga? "Saya tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan! terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung," jelasnya. 

Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar.  

"Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Jalan pintas ke syurga bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya. "Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu. 

Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya. Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati. Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh suaminya tukar alang rumah kepada yang baru.! Bila Nabi Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf disebalik simbol kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat dan menantunya melayan dengan bersopan santun walaupun tidak kenal siapa Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi,katakan alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan ditukar kepada yang lain.(sebahagian sumber ini saya perolehi daripada Artikel dan internet)

kepada sahabat saya harap bersabar kerana kucing kesayangannya telah jatuh dari tingkat 6 dan mengalami kepatahan..sangat terharu melihatnya merawat kucing itu umpama anak sendiri sampaikan disuap...kepada anda semua..kucing itu kesayangan Rasulullah..adalah satu pahala menjaganya dengan baik...aku kongsikan pic kucing itu disini...doakan dia cepat sembuh ya...

 sedih tak tgk kucing tu..tangan kena balut...huhuhuhuhu...

contest akan menyusul dalam 3 hari lagi..sponser hadiah tengah diuruskan...tunggu ya..contest ini aku percaya akan lain daripada yang lain..yeh hahhh

SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

21 comments:

aizul marcello said...

=(

sudirman said...

itu kucing anda kan..sabar lah ya

Ayuni said...

hm, rasanye pnh baca tentang nie.....

sudirman said...

iya..bagus kalau sudah baca..sebab saya pn ambik dari pelbagai artikel n gabung2kan...saja nak kongsi dengan kawan2..kalau dah baca alhamdulillah..harap dipraktikkan..jgn dibaca tapi tidak diamalkan..itu kira dosa jugaaa

adan said...

mcm mana kucing tu boleh jatuh wei?

sudirman said...

lompat2 dari tingkap..dia main2 pastu terjatuh..dari tingkat 6...cian ohhhh....

adan said...

nasib baik tuan dia penyayang kan...

sudirman said...

saya lg penyayang..hahahhahaha..

adan said...

perasanmu saito... hahaha

sudirman said...

HAHAHHAHA..ku siram ko minyak panas..biarlah aku menderhaka sama kau..hahahhaha

anntaj said...

susah sebenarnya nak bicara soal derhaka. kalau boleh sbg ibu, kita jgn ckp anak kita derhaka. ibu harus memaafkan, jgn panggil anak derhaka.
terima segala kekurangan anak, kerana ibu yg melahirkan.
anak takkan menderhaka. skrg zaman sudah banyak info.dulu memang takde info.

cerita-gadis-ini said...

alololo...siannye kucing tu....

maryam said...

alololo
siannye kucing comel tu..

sudirman said...

yer..comelkan..hehehehhe

sumaiyah mokhtar said...

kucing tu! mcm kenal huhu

||aLeaSaRa|| said...

yuhuu cikgu!contest?suka...suka..

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

get well soon xaara armani...

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...