SAHABAT BAIK.

Wednesday, March 30, 2011

SEMUA ORG ADA HATI DAN ADA MASALAH???

as salam..apa kbar semuanya..

hey..aku pun punya hati...aku pun punya masalah...aku pun berserabut dengan setiap masalah yang semakin datang..tapi..aku tetap teruskan hidupku..aku tetap berjalan...aku tetap tidak mahu menyalahkan sapa2..aku tetap rasa ini semua ujian..aku tetap menganggap semua ini warna dalam kehidupanku..aku tetap..aku tetap..aku tetap..dan aku akan tetap mengangkat kakiku untuk terus melangkah tanpa aku menunding jari kepada sesiapa..tanpa aku memijak tapak2 kaki insan2 lain dihadapanku kerana aku tahu...semua yang berlaku ini adalah lumrah dalam kehidupan...tanyalah sapa2..adakah anda bermasalah??adakah anda pernah menangis?pasti jawapannya adalah SAMA..iya..aku ada masalah..aku pernah menangis...tapi apa akan jadi andai anda dikatakan sebagai tukang serabut????ih..aku ni penyebab orang berserabut ke??aku ni faktor yang menjadikan orang lain susah ke??...emm....lemah gemalai rasanya...

kehidupan manusia di dunia ini mempunyai banyak persamaan..setiap kita akan menghadapi masalah yang sama cuma perjalanannya saja yang berbeza tapi penghujungnya tetap sama..akui sahaja kerana memang itu yang berlaku...

satu perkara yang menjadi persamaan semua insan adalah inginkan penghargaan dan kasih sayang..sapa yang tidak mau dihargai..sapa yang tidak mau kasih sayang..semuanya mau perkara itu sampaikan ramai yang sering membandingkan "harta tidak ada nilainya jika dibandingkan dengan kasih sayang"..dengan kasih sayang manusia boleh menjadi sangat normal sehinggakan dia boleh tersenyum seorang diri, berdiri sendiri tatkala jatuh dan sanggup menempuhi apa sahaja onak dan duri..tapi..dengan kasih sayang juga manusia boleh menjadi sangat tidak normal, tidak menentu hidupnya, menangis seorang diri, ketawa tanpa sebab dan ada yang bisa menjadikan dirinya lemah, lemas, tidak bertenaga dan sebagainya..apa puncanya??puncanya semua kerana kuasa kasih sayang itu..jangan gelengkan kepala tanda tidak setuju kerana sudah menjadi sifat manusia inginkan pujian, penghargaan dan kasih sayang dari orang lain...

oleh itu, mari kita sama2 baiki diri..bila ada masalah hadapi dengan tenang dan jangan lari dari masalah itu.tempuhi dan hadapi masalah itu dan alangkah indahnya dunia anda sekiranya anda bermasalah dan orang yang anda sayang sama2 berbagi dengan anda...dia mau berkongsi dan memberi anda sokongan..kalau tidak dari bantuan fizikal sekurang2nya dia boleh membantu dari segi mental..ingat..perhubungan yang baik dan akan kekal selamanya adalah perhubungan yang seringkali mencapai tahap persefahaman yang sama..bercerita dan berkongsi..andai itu tidak wujud..percayalah..hubungan anda akan goyah dan mungkin juga akan berkekalan tapi disebabkan pengorbanan perasaan dari sebelah pihak...thingkingg.....

kadang2 kita berterus terang..ingin meluahkan dan berkongsi tapi disalahertikan..so..apa yang harus kita buat??emmm...orang tidak akan memandang apa yang kita buat melainkan setelah dia kehilangan or kita mati dari dunia ni..baru lah setiap insan akan mula menyedari kebaikan ....tapi selagi nyawa dikandung badan..keburukkanlah yang akan sentiasa di cari...KENAPA TU YA??

usaha dan teruslah berusaha..biar usaha itu sedikit asalkan ia sentiasa ada n berterusan pasti akan membuahkan hasil suatu hari nanti.SABAR itu adalah penawar paling mujarab...umpama titisan air di gua..walaupun setitik demi setitik menitih ke batu yang keras suatu hari nnt ia pasti akan menghasilkan satu lubang yang besar...semoga dengan usaha yg berterusan dan dengan kasih sayang ia mampu merubah kita dari kurang baik kepada yang lebih BAIK..aminn


penat ambik gambar ni di Gua Gomantong tadi


SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

23 comments:

sumaiyah mokhtar said...

mereka yg duduk di dunia tanpa masalah adalah diketgorikan sebagai org gila, *fakta bukan auta :)

sudirman said...

iya..saya sokong...tapi masalah timbul bila di cakap hanya dia je bermasalah..kita tidaK ke??

najah hijriah said...

cikgu.. dunia ni memg pelik kann... even kite buat baik pun akan dikritik org jugak... apatahlagi kalo buat jahat...

jadi, moralnye--->kite sendiri je yg tau ikhlas ke tak kite buat sesuatu... pedulikan org lain asalkan perbuatan kita tak terpesong dr landasan agama... lagipun Allah lebih tau mane yg baik n buruk...

sudirman said...

najah-yeh..setuju...mmg hati akan sakit...rsa lain..rsa tak dipedulikan..tapi hidup kena diteruskan..biar perlahan-lahan umpama titisan air itu.yg penting kita tidak berputus asa..aminnn

hawiz said...

aku stuju...dgn kasih sayang dan org tercinta..semua bnda jd senang...n ikhlas aku ckp..aku byk berubah kerna kasih sayang darinyer..contoh solat...skrg masok waktu jer mesti solat terus..sbb dh terikut2 cara dier...bertuah sgt2..kan3

sudirman said...

hawiz...wah..aku suka..suka sgt...yeh...itulah namanya kuasa cinta dan kasih sayang..but..pastikan niat tu betul ya..berubah kerana ALLAH...but..hidayah itu diturunkan melalui kasih sayang insan yg anda sayang..yeh..aku suka komen anda

najah hijriah said...

hawiz>>>tp depend org jugak la... kdg2 bila da bcouple, kawan semua ditinggalkan. langsung lupe terus dengan kawan2...yg rapat dah jadi tak rapat, paling teruk, rase macam dah tak kenal dah antara satu sama lain... bselisih pun hanya mampu mgucapkan sekadar perkataan hi je...... sgt sedih hadapi peristiwa ni.. sbb b4 ni kami memg sgt rapat(prempuan ngn prempuan, bkn laki ngn prempuan ek)pape pun sume perkara ade hikmah...

tp ni je la nasihat saye pd semua yg sedang bcouple, even dah ade pakwe or makwe, korang jgn sesekali bjauhan dengan kawan baik sendiri...

satu perkara yg bagus kalo couple tu mengubah awak jadi lebih baik...tahniah!! sembahyang di awal waktu...bgus2..=)

sudirman said...

najah-iye...aku plg tak suka begitu..kalau kapel...kawan dia..kawan kita jga..jangan nak dijauhkan..kawan lama tetap dihargai...tq atas nasihatnya...

Ayuni said...

kasih sayang dari yang tercinta membuatkan sye terus positif dalam hidup n alhamdullilah, dia berjaya mengubah saya menjadi seorang yang tabah....

sudirman said...

ayuni..yeh..kasih sayang mcm tu lah yg kita nak..saya pun mcm tu..hehehheh..saya berubah sebab org yg saya sayang.heheheheh

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

bila wujud nya MASALAH..seseorang tu kne positif untuk setlekannye...sabar mengadapi nye dengan redha...bila kita mengahadapi masalah akan ada bisikan yg menyuruh buat menda yg tak elok..so sabar dan hadapi dengan tenang...

Shamsuddin Amin said...

biasela manusia...
penuh dgn drama dan kelemahan...
x der pon yg perfect...
ape yg penting ialah kesabaran menepuh hidup penuh ranjau ni hinggala saat izrael datg menjemput kita....^^

adan said...

KASIH SYG BOLEH BUAT ORANG BERSEMANGAT...

Ryo said...

aku ada masalah jugekk..*tetibe

sudirman said...

pojie..yer..betul tu..kena sabar..aku sokong..ko sabar ke??hahhaa

samsudiin-yer..wah..baru nampak ko komen sini...baru jg dapat tgk blog ko..salam kenal..

adan-iya..ada jg sampai bt org mcm mau gila..mcm ko kan..hahhaha

roy-yer...sama lah..hahahha

adan said...

hahaha... pernah joo... kesian juga aku tgk orang tu... tp aku bagi kasih syg jugak.. lalalala....

sudirman said...

adan-hahahahha...bagi yg ikhlas bah..bkn dibuat2 saja..hahahah

adan said...

ikhlas joo... masalahnya dia jauh.. harap dia sabar menanti... lalalala...


wei..!!! ndak cukup main kasik kenak di blog.. ko sambung di fb pulak kan...! lalalala....

sudirman said...

adan-ko kan kawan ku ketawa n menangis..jadi suka kasi main2 sama ko..hehehhehe

adan said...

thanks bro... chill..

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...