SAHABAT BAIK.

Tuesday, January 3, 2012

keluarganya keluarga ku juga....

hai..apa kbar semuanya?maybe belum agak terlambat untuk aku mengucapkan selamat tahun baru kepada blogger2 semua..hihayyy..bercerita pasal tahun baru pasti ada satu hal yang tidak akan lekang dari mulut siapa2..tidak kiralah korang tu mulut longkang kah, paritkan, mulut buayakah atau mulut2 bunga yang manis2 saja...

nak kongsi satu cerita nie..baru2 ni adalah aku pegi cuci rambut dekat salon..biasalah kalau da dalam salon tu mesti ada Mak Nyah..(mak nyah pun tetap baik ya..kelakar je tgk gelagat gedik2 mereka..hahahha)..tgh ramas2 rambut tu aku pun sempatlah tanya dia .."wei..apa azam ko ni tahun?"..korang nak tahu apa dia jawab .."emm...Mak nak jadi pondan2 yang paling meletup di daerah ni..mak nak jadi ratu yang paling digilai ramai dan paling penting tahun ini mak nak rampas balik BF mak yang dirampas oleh sepupu mak hanjing tak guna yang perasaan cantik tu"..aku apa lagi ketawa terbahak-bahak bila dia cakap mcm tu..hahahahhaha...lawak2..boleh pula ada azam macam tu kan...

baru2 ni juga nak dijadikan cerita aku dah terjumpa seorang kawan yang sudah 2 tahun aku kenal di FB dan bertambah erat di Blog...Adan...fuh...agak cuak ya berjumpa dia kali pertama sebab pertemuan itu dibuat di tapak perkahwinan pakciknya..hahahha..adan2..berjumpa juga kita akhirnya kan...setelah 3 kali perancangan berjumpa tidak menjadi akhirnya rezeki kami kali ini dapat berjumpa..bercerita sampai tidak ingat dunia oh...emmm...tq adan sebab jumpa aku n tq juga sebab mengajar aku sesuatu tentang hidup..sesuatu yang selama ini aku lakarkan banyak di blog n akhirnya aku saksikan ia di depan mata ku...betul2 berharga pengalaman itu n ia menjadi azam untuk aku ditahun baru ini..

keluarga??keluarga adalah insan yang paling banyak menghabiskan masa bersama kita..percaya atau tidak keluarga jugalah yang paling banyak memberi tekanan dan kegembiraan kepada kita...keluarga jugalah yang akan sentiasa ada disisi kita sama ada kita susah atau senang..tatkala kawan2 tidak dapat membantu..keluarga jugalah tempat untuk kita menghulurkan tangan dengan harapan mereka menjulurkan tangan untuk mengapai tangan kita itu dan menariknya ke atas lalu sama2 memegang erat jari2 kita..dengan gengamannya itu mungkin akan ada yang menangis sehinggakan pipi dirapatkan dibahu keluarga...

jujurlah..sepanjang aku hidup aku agak susah untuk melihat bagaimana keluarga itu berfungsi sebaiknya..bukan sebab aku tiada keluarga tp semua keluarga dari nenek, pakcik, atok, makcik semua berada diseberang laut di indonesia..hanya kami sebatang kara di sini memulakan hidup baru tanpa ada insan2 yang bergelar keluarga..keluarga hanya wujud dari perhubungan sesama murid2 yang akhirnya bertukar seperti keluarga..perhubungan sesama kawan2 yang akhirnya menjadikan kami umpama keluarga..hah..itulah pertalian keluarga yang aku wujudkan dari dulu...tapi perhubungan itu mmg umpama keluarga sendiri walaupun pada hakikatnya mereka tetap orang asing bagi aku..hehehhehe....

sepanjang aku berkarya di blog..seringkali aku bercerita pasal pengorbanan, kasih sayang dan sebagainya namun jarang sekali aku bercerita pasal family...hahahha..nampak sangat aku ni berjiwa mamat bunga kan..sebab tu awek aku selalu cakap yang dia beruntung ada BF macam aku sebab jiwa aku banyak bunga untuk aku petik2 bagi dia..kakakkaka...tapi terimalah hakikat aku ni memang mamat bunga..sebab tu minat warna hijau..dari bilik..opis di sekolah semua hijau..kakakakkakak.geli wei aku taip macam nie..rasa macam jiwang karat pula...nanti mesti dua minat dalam opis ku ni gelakkan aku n cakap aku nie perasaan..hahahahhaha

ok2..berbalik kepada cerita..dalam kampung aku agak susah untuk melihat keluarga yang berpeluk-pelukkan , menangis dan mencium pipi..aku pun tidak tahu kenapa??aku dibesarkan memang dengan cara kuno..tanpa itu semua..adegan2 mencium pipi ibu bapa..adik beradik tidak wujud dalam kg aku...dalam family apa lagi..hahahha..maybe sebab family aku semua brutal2 kot..baru2 ini aku ada hantar satu kawan ke airport..apa yang berlaku disitu membuka pintu hati aku untuk mencipta keluarga yang seperti itu...tangisan sesama mereka..keakraban mereka dengan memeluk dan mencium pipi membuat kan aku rasa sebak disitu..lain dari yang lain perasaan itu..masa itu jugalah otak aku terus merakam setiap peristiwa yang berlaku dan membuat kesimpulan patotlah kawan aku ni cekal dan baik orangnya sebab dia mempunyai satu ikatan kekeluargaan yang kuat..satu ikatan yang maybe tidak semua orang merasainya..satu ikatan yang maybe bukan semua orang dapat menciptanya dengan sempurna...pada masa ini jga aku mengukir satu azam untuk memperbanyakkan kasih sayang dalam diri untuk membentuk satu ikatan kekeluargaan seperti ini atau mungkin lebih baik dari ini...

keluarga sememangnya akan dapat memberi kita sayap untuk terbang melepasi batasan yang kita ada..dengan keluarga juga kita mampu untuk menjadi seseorang yang sangat hebat sehebat manusia2 lain...apabila ada keluarga di sisi walaupun kita berada jauh diperantauan tapi disebabkan kasih sayang dan keakraban mereka kita seringkali ketawa dan mungkin jga akan ada yang menangis mengenangkan keluarga di rumah apa lagi bila mengigatkan pengorbanan ibu bapa...cuba anda berdiam seketika dan fikirkan rupa ibu bapa..adik2 dan keluarga anda..fikirkan mereka datang kepadamu dan memberikan senyuman sambil memeluk anda...bahagiakan...wah...rinduuuuuuuuuuuu...


disebabkan ibu bapa dan keluarga ramai anak2 sanggup berjauhan dengan ibu bapa mencari rezeki untuk dikongsikan kepada ibu atau bapa mereka..tanpa menghiraukan pun diri mereka tapi yang mereka risaukan adalah ibu bapa mereka..apa yg harus kuberikan kepada mereka hujung bulan ni? kalau aku tidak berikan wang adakah ibu bapa ku ada duit untuk membeli beras dan sebagainya...semua itu bermain difikiran...emmmm...apa pn..tahniah kepada anda yang seringkali memberi senyuman kepada keluarga walaupun anda terpaksa sembunyikan penderitaan yang anda hadapi...tahniahhh

hah..bagi anda yang telah membuat azam tu disini nak bagi korang beberapa tips untuk mencapai dengan jayanya azam tahun baru korang tu janganlah sampai orang cakap hangat2 tahu ayam saja..

1. tulis azam besar2 n kalau boleh bagi cantik2 n letak dalam frame gambar..gantunglah dalam bilik ataupun d mana laluan yang anda seringkali lalu...
2. bagi setiap azam tu tulis perancangan strateginya..bagaimana cara yang harus anda lakukan untuk mencapai azam tersebut..buatlah tarikh ni saya mahu buat ini dan sebagainya.
3. bagitau kawan yang anda boleh percayai tentang maklumat pelan strategik tu dan ingatkan mereka untuk mengigatkan anda tentang perancangan tu agar anda tidak alpa.
4. bila buat azam tu pastikan anda betul2 buatlah jangan hanya sekadar diatas kertas.
5. berdoalah banyak2 agar apa pun azam anda itu tidak ada halangan yang cuba untuk menganggu proses anda mencapainya..
6. jangan putus asa..itu perkara pokok dalam mencapai apa jua matlamat dalam kehidupan dan jangan sesekali menjadi lemah angkara perbuatan atau percakapan orang lain..diri anda..anda yang mengetahui semuanya..pedulikan mulut2 longkang orang lain..k

apa pun..pastikan dimulakan dengan diri sendiri..semua bergantung dengan hati kalau nak berubah..k...selamat tahun baru dan semoga kita semua memperolehi keluarga yang bahagia sampailah kita mati..amin...


p/s peraduan contest sahabat hari tu dah pun ada pemenang dan mereka telah ke KK bersama-sama dengan sahabatnya..nak tahu siapa??tunggukan entri seterusnya setelah kami edit gambar2 itu..hehehehhe

SUDIRMAN
aku menulis bukan kerna nama

11 comments:

Nalisa Syahira said...

hihi , tahun lepas , azam dah tulis bebesar , tampal dalam loker asrama , hr hr tgk , tp tak jalan gak , pape pun , nak berubah mmg atas diri sendiri , tampal lah mcm mana pun kalau tak nak berubah , tak berubah jgk ,

sudirman said...

iya..setuju..sebab tu kena mulakan dari diri sendiri jga..hehehehe..good luck

adan said...

Wah.. thanks man sbb sudi datang ke majlis kawin pacik ku.. banyak jgk aku belajar dgn ko.. 1st time jmp ko rasa mcm dah lama kenal.. 2thn tempoh yg lama untuk kita bersuai kenal dalam alam maya ni.. bila berjumpa.. nah.. all out owh.. hahaha.. happy dapat jumpa ko.. ternyata ko memang seorang lelaki yg baik xrugi aku dapat kenal ngan ko.. semoga persahabatan kita kekal selamanya..
jalinan kekeluargaaan boleh dimulakan dengan persahabatan.
semoga ko sentiasa berada dalam lindungan ALLAH..

sudirman said...

adan...wah..cepat ko baca ya..hehehhe..tq jga...tq atas semuanya...tq sebab kadang2 ko menjadi pendengar setia ku..hehhehehe..well...ko jga..mesti happy2 terus n mga ko slalu berjaya jga....amin....

adan said...
This comment has been removed by the author.
adan said...

blog ko ni.. blog wajib terjah.. sbb tu aku push ko buat entri.. ada faham.. hahaaha..

penulisan ko sentiasa x mengecewakan untuk di baca..

ninest123 said...

louis vuitton, nike free, ugg boots, ralph lauren pas cher, kate spade outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, louboutin outlet, longchamp outlet, tory burch outlet, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, cheap oakley sunglasses, nike outlet, longchamp, polo ralph lauren outlet, prada handbags, nike free, nike roshe run, ray ban sunglasses, longchamp pas cher, tiffany and co, tiffany jewelry, air jordan pas cher, gucci outlet, louboutin pas cher, replica watches, jordan shoes, michael kors, oakley sunglasses, sac longchamp, polo ralph lauren outlet, nike air max, louboutin, oakley sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, oakley sunglasses, air max, burberry, ugg boots, replica watches, christian louboutin outlet, chanel handbags, prada outlet, louboutin shoes

ninest123 said...

nike air max, timberland, michael kors, replica handbags, burberry outlet online, true religion jeans, hermes, michael kors, ralph lauren uk, nike air max, kate spade handbags, nike air max, nike free run uk, sac guess, hollister pas cher, tn pas cher, lacoste pas cher, michael kors outlet, burberry, ray ban uk, hollister, abercrombie and fitch, converse pas cher, true religion outlet, michael kors outlet, north face, oakley pas cher, coach outlet, new balance pas cher, nike roshe, nike blazer, michael kors outlet, ugg boots, ugg boots, hogan, michael kors outlet, coach outlet, north face, air force, lululemon, ray ban pas cher, vans pas cher, coach purses, michael kors outlet, true religion jeans, mulberry, true religion jeans, michael kors, michael kors, vanessa bruno

ninest123 said...

p90x workout, herve leger, new balance, jimmy choo shoes, hollister, nike huarache, north face outlet, converse outlet, gucci, babyliss, insanity workout, bottega veneta, longchamp, iphone cases, mont blanc, ray ban, nike roshe, timberland boots, birkin bag, asics running shoes, vans shoes, hollister, wedding dresses, celine handbags, ghd, baseball bats, north face outlet, nike air max, instyler, converse, lululemon, nfl jerseys, hollister, mac cosmetics, valentino shoes, lancel, ferragamo shoes, vans, abercrombie and fitch, ralph lauren, soccer jerseys, nike air max, chi flat iron, nike trainers, oakley, louboutin, reebok shoes, mcm handbags, soccer shoes, beats by dre

ninest123 said...

moncler, moncler, thomas sabo, ugg pas cher, moncler outlet, moncler, canada goose uk, louis vuitton, marc jacobs, doudoune canada goose, canada goose, links of london, pandora charms, hollister, louis vuitton, pandora jewelry, toms shoes, moncler, coach outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, bottes ugg, louis vuitton, moncler, replica watches, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre pas cher, canada goose outlet, ugg boots uk, karen millen, canada goose outlet, canada goose, supra shoes, swarovski, sac louis vuitton pas cher, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, wedding dresses, swarovski crystal, canada goose, moncler, canada goose

chenlili said...

cheap ray ban sunglasses
hermes handbags
moncler jacket
polo shirts
ugg outlet
cheap ugg boots
cheap jordan shoes
oakley sunglasses outlet
celine bags
jordan shoes
hzx20161220

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...